Kursplan Ledarskap och ledning - grundkurs
Engelskt namn: Leadership and Command & Control – Basic Course
Kurskod:
1LL062
Gäller från termin:
HT 2022
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2022-02-22
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Grundkursen i ledarskap och ledning ger studenten en introduktion till frågeställningar och analys av frågor kopplat till att leda inom området försvar, krishantering och säkerhet. Ledningssituationen inom detta område är ofta präglad av hög komplexitet, osäker information, tidspress, stark stress och hög risknivå. Inom detta verksamhetsfält ställs både ledarskapet, definierat som en process där en individ påverkar en grupp att nå ett gemensamt mål, och ledningen, definierat som den funktion som inriktar och samordnar en insats, inför speciella krav.
Kursen introducerar studenten till analys av ämnet både ur individ- och grupperspektiv, ur funktions- och processperspektiv, samt ur olika tidsperspektiv. I kursen berörs även genus- och hållbarhetsaspekter på att leda. Kursen betonar grundläggande färdigheter som är viktiga inom akademin och stora delar av arbetslivet. Det handlar primärt om färdigheter i att sammanställa, kritiskt värdera och presentera teorier och begrepp, samt att självständigt urskilja, formulera och lösa problem.
Kursen består av tre delkurser i vilka föreläsningar och seminarier genomförs med koppling till kurslitteraturen. Företrädare för professioner inom försvar, krishantering och säkerhet ger erfarenhetsföreläsningar och diskuterar sina erfarenheter av ledarskap och ledning. Genom praktiska moment ges tillfälle till fördjupad förståelse av kursens innehåll.
Delkurser
Delkurs 1: Teoretiska perspektiv på ledning
Module 1
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om insatsledning för försvar, krishantering och säkerhet. Omgivningen där insatsledning bedrivs kan ofta karakteriserassom dynamisk och komplex. I delkursen diskuteras dessa egenskaper och hur dessa påverkar ledningssituationen. Vidare introducerascentrala begrepp inom ledningsvetenskapen och det ledningsvetenskapliga ramverket innefattande grundläggande systemsyn, designlogik och teori om ledningensfunktioner. I delkursen diskuteras även ledningsaktivitetersom sker före och under en insatssom exempelvisskapande av lägesbild och situationsförståelse,samt beslutsfattande. Därtill behandlas olika former av ledning såsom centraliserad och decentraliserad ledning.
Ett mindre moment som behandlar akademiskt skrivande ingår i delkursen.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier därcentrala problem och frågeställningar diskuteras med stöd av kurslitteraturen,samt genom erfarenhetsföreläsningar där praktiska erfarenheter av ledning tas upp. Kursen avslutas med ett spelmoment därstudenterna själva leder en mindre insats. Det praktiska momentet syftar till att fördjupa studenternasförståelse av kursensteoretiska innehåll.
Delkurs 2: Teoretiska perspektiv på ledarskap
Module 2
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen ger en översiktlig introduktion till olika aspekter av ledarskap inom sektorn försvar, krishantering och säkerhet. Kursen avser att ge en översiktlig introduktion till olika ledarskapsteorier men också ett kritiskt, praktiknära perspektiv. Härigenom skapasförståelse för de faktorer, ramar och villkorsom omger ledaren och som både möjliggör och begränsar ledarskapet. Det innebär ett fokus på ledaren och ledarrollen, men även den kontext som ledaren verkar i. Här ingår processersom följarskap, beslutsfattande och gruppverksamhet, men även övergripande strukturella förhållanden och målsättningarsåsom genus och hållbarhet. Dessa är viktiga komponenter för insikter i psykologiska perspektiv på individen som ledare, ledarrollen och vad ledarskap kan innebära,samt hur ledarskap kan påverka andra.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops och obligatoriska seminarier därcentrala problem och frågeställningar diskuteras utifrån kurslitteraturen. Workshops och seminariersyftar delstill att ge en fördjupad förståelse av centrala faktorer som påverkar ledarskapet som fenomen och utövandet av ledarskap på individuell nivå, delstill att utveckla förmåga till analys av ledarskapsutmaningar och ledarskapsvillkor.
Delkurs 3: Förberedelse och genomförande av insats
Module 3
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att genom praktisk tillämpning fördjupa förståelsen av den teoretiska kunskapen från de två tidigare delkurserna. Under delkursen arbetarstudenterna gruppvis med förberedelser och genomförande av en insatsi ett fiktivt scenario. Flera olika praktiska metoder används och analyseras med avseende på hur de bidrar till att uppfylla ledningensfunktioner. Delkursen läggerspeciellt fokus på omgivningens dynamik och komplexitet och hur olika ledningsaktiviteter kan omhänderta detta så att målet med insatsen kan nås. Ledarrollen och ledarskapsbeteenden diskuterasi relation till de praktiska ledningsaktiviteterna som studenterna genomför, exempelvis hur relationen mellan ledare och följare kan påverka bedömningar och beslut.
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och spelmoment. Grupparbetena och spelmomenten syftar dels till att kontextualisera och fördjupa förståelsen av centrala problem vid ledning, delstill att utveckla färdigheter i att tillämpa metoder för ledning.
Undervisningsformer
Delkurs 1: Undervisning genomförs i form av föreläsningar,seminarier och ett praktiskt spelmoment.
Delkurs 2: Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, workshops och seminarier.
Delkurs 3: Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och praktiska moment.
Kursen introducerar studenten till analys av ämnet både ur individ- och grupperspektiv, ur funktions- och processperspektiv, samt ur olika tidsperspektiv. I kursen berörs även genus- och hållbarhetsaspekter på att leda. Kursen betonar grundläggande färdigheter som är viktiga inom akademin och stora delar av arbetslivet. Det handlar primärt om färdigheter i att sammanställa, kritiskt värdera och presentera teorier och begrepp, samt att självständigt urskilja, formulera och lösa problem.
Kursen består av tre delkurser i vilka föreläsningar och seminarier genomförs med koppling till kurslitteraturen. Företrädare för professioner inom försvar, krishantering och säkerhet ger erfarenhetsföreläsningar och diskuterar sina erfarenheter av ledarskap och ledning. Genom praktiska moment ges tillfälle till fördjupad förståelse av kursens innehåll.
Delkurser
Delkurs 1: Teoretiska perspektiv på ledning
Module 1
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskap om insatsledning för försvar, krishantering och säkerhet. Omgivningen där insatsledning bedrivs kan ofta karakteriserassom dynamisk och komplex. I delkursen diskuteras dessa egenskaper och hur dessa påverkar ledningssituationen. Vidare introducerascentrala begrepp inom ledningsvetenskapen och det ledningsvetenskapliga ramverket innefattande grundläggande systemsyn, designlogik och teori om ledningensfunktioner. I delkursen diskuteras även ledningsaktivitetersom sker före och under en insatssom exempelvisskapande av lägesbild och situationsförståelse,samt beslutsfattande. Därtill behandlas olika former av ledning såsom centraliserad och decentraliserad ledning.
Ett mindre moment som behandlar akademiskt skrivande ingår i delkursen.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier därcentrala problem och frågeställningar diskuteras med stöd av kurslitteraturen,samt genom erfarenhetsföreläsningar där praktiska erfarenheter av ledning tas upp. Kursen avslutas med ett spelmoment därstudenterna själva leder en mindre insats. Det praktiska momentet syftar till att fördjupa studenternasförståelse av kursensteoretiska innehåll.
Delkurs 2: Teoretiska perspektiv på ledarskap
Module 2
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen ger en översiktlig introduktion till olika aspekter av ledarskap inom sektorn försvar, krishantering och säkerhet. Kursen avser att ge en översiktlig introduktion till olika ledarskapsteorier men också ett kritiskt, praktiknära perspektiv. Härigenom skapasförståelse för de faktorer, ramar och villkorsom omger ledaren och som både möjliggör och begränsar ledarskapet. Det innebär ett fokus på ledaren och ledarrollen, men även den kontext som ledaren verkar i. Här ingår processersom följarskap, beslutsfattande och gruppverksamhet, men även övergripande strukturella förhållanden och målsättningarsåsom genus och hållbarhet. Dessa är viktiga komponenter för insikter i psykologiska perspektiv på individen som ledare, ledarrollen och vad ledarskap kan innebära,samt hur ledarskap kan påverka andra.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops och obligatoriska seminarier därcentrala problem och frågeställningar diskuteras utifrån kurslitteraturen. Workshops och seminariersyftar delstill att ge en fördjupad förståelse av centrala faktorer som påverkar ledarskapet som fenomen och utövandet av ledarskap på individuell nivå, delstill att utveckla förmåga till analys av ledarskapsutmaningar och ledarskapsvillkor.
Delkurs 3: Förberedelse och genomförande av insats
Module 3
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att genom praktisk tillämpning fördjupa förståelsen av den teoretiska kunskapen från de två tidigare delkurserna. Under delkursen arbetarstudenterna gruppvis med förberedelser och genomförande av en insatsi ett fiktivt scenario. Flera olika praktiska metoder används och analyseras med avseende på hur de bidrar till att uppfylla ledningensfunktioner. Delkursen läggerspeciellt fokus på omgivningens dynamik och komplexitet och hur olika ledningsaktiviteter kan omhänderta detta så att målet med insatsen kan nås. Ledarrollen och ledarskapsbeteenden diskuterasi relation till de praktiska ledningsaktiviteterna som studenterna genomför, exempelvis hur relationen mellan ledare och följare kan påverka bedömningar och beslut.
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och spelmoment. Grupparbetena och spelmomenten syftar dels till att kontextualisera och fördjupa förståelsen av centrala problem vid ledning, delstill att utveckla färdigheter i att tillämpa metoder för ledning.
Undervisningsformer
Delkurs 1: Undervisning genomförs i form av föreläsningar,seminarier och ett praktiskt spelmoment.
Delkurs 2: Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, workshops och seminarier.
Delkurs 3: Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och praktiska moment.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Delkurs 1:
Kunskap och förståelse
Delkurs 2:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Delkurs 3:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Delkurs 1:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och förklara det ledningsvetenskapliga ramverket och centrala begrepp
- identifiera generella problem vid ledning
- beskriva ledningsaktiviteter inför och under en insats
- beskriva olika organisationsformer för ledning.
Delkurs 2:
Kunskap och förståelse
- diskutera faktorer som är relevanta för ledarskap som fenomen, på olika analytiska nivåer
- redogöra för hur utövandet av ledarskap utgör ett kognitivt och emotionellt arbete påverkat av organisatoriska och samhälleliga förutsättningar och normer
- identifiera ledarskapsteoretiska grunder i form av dess olika perspektiv, teorier och begrepp.
Färdighet och förmåga
- förklara ledarskapets särskilda problem och utmaningar i påfrestande situationer och påvisa skillnader mellan ledarskap under normala respektive påfrestande förhållanden.
Delkurs 3:
Kunskap och förståelse
- reflektera kring ledarskapsbeteenden vid förberedelse och genomförande av insats.
Färdighet och förmåga
- jämföra olika ledningsmetoder för förberedelser och genomförande av insats genom att relatera dessa till ledningens funktioner och omgivningens komplexitet
- tillämpa metoder för att leda vid förberedelse och genomförande av insats.
Examinationsformer
Delkurs 1 Teoretiska perspektiv på ledning
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (10 hp).
Delkurs 2 Teoretiska perspektiv på ledarskap
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en individuell hemtentamen (6 hp) och fyra individuella PM (om vardera 1 hp).
Delkurs 3 Förberedelse och genomförande av insats
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en individuellskriftlig PM (6 hp), deltagande i grupparbeten där förberedelser av en insats görs(3 hp) och genomförande av ett praktiskt spelmoment (1 hp).
För samtliga delkurser gäller följande:
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnassenast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Delkurserna betygsätts var för sig.
För betyg Godkänd för hela kursen krävs betyg Godkänd på samtliga delkurser.
För betyg Väl Godkänd för hela kursen krävs betyg Väl Godkänd på två delkurser och betyg Godkänd för resterande delkurs.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen (10 hp).
Delkurs 2 Teoretiska perspektiv på ledarskap
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en individuell hemtentamen (6 hp) och fyra individuella PM (om vardera 1 hp).
Delkurs 3 Förberedelse och genomförande av insats
Omfattning: 10.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkursen examineras genom en individuellskriftlig PM (6 hp), deltagande i grupparbeten där förberedelser av en insats görs(3 hp) och genomförande av ett praktiskt spelmoment (1 hp).
För samtliga delkurser gäller följande:
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnassenast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Delkurserna betygsätts var för sig.
För betyg Godkänd för hela kursen krävs betyg Godkänd på samtliga delkurser.
För betyg Väl Godkänd för hela kursen krävs betyg Väl Godkänd på två delkurser och betyg Godkänd för resterande delkurs.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.