Kursplan Ledarskap och ledning - grundkurs
Engelskt namn: Leadership and Command & Control – Basic Course
Kurskod:
1LL067
Gäller från termin:
HT 2025
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2025-02-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Grundkursen i ledarskap och ledning erbjuder studenten en introduktion till frågeställningar och analys av frågor kopplat till att leda inom området försvar, krishantering och säkerhet. Ledningssituationen inom detta område är ofta präglad av hög komplexitet, osäker information, tidspress, stark stress och hög risknivå. Inom detta verksamhetsfält ställs både ledarskapet och ledningsprocessen inför speciella krav.
Vid större händelser behöver olika typer av aktörer samarbeta för att på bästa sätt lösa sina egna uppdrag, men också tillgodose att helheten av samhällets samlade resurser används så bra som möjligt. I dessa sammanhang behöver representanter från olika organisationer komma överens om exempelvis gemensamma mål och hur resurser ska användas för att nå målen. I kursen problematiserar studenten frågor om mandat, ansvarsfördelning och hur ledarskap kan utövas när det är påfrestande förhållanden. Även genus- och hållbarhetsaspekter i kris belyses i kursen.
Studenten introduceras även till området kriskommunikation i vilket bland annat förmågan att kommunicera i krissituationer och kommunikationsvägar studeras. Studenten kommer även att studera aktiviteter som förknippas med att förbereda för och genomföra kriskommunikation.
Kursen består av fyra delkurser i vilka föreläsningar och seminarier genomförs med utgångspunkt i kurslitteraturen. Företrädare för professioner inom försvar, krishantering och säkerhet ger erfarenhetsföreläsningar och diskuterar sina erfarenheter av ledarskap och ledning. Genom praktiska moment i form av grupparbeten, workshops och spel ges tillfälle till fördjupad förståelse av kursens innehåll.
Delkurs 1: Ledarskap under påfrestande förhållanden
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Delkursen ger en översiktlig introduktion till olika aspekter av ledarskap inom sektorn försvar, krishantering och säkerhet. Delkursen ger studenten en översiktlig introduktion till ledarskap under påfrestande förhållanden. Härigenom skapas förståelse för de faktorer, ramar och villkor som omger ledaren och som både möjliggör och begränsar ledarskapet. Det innebär ett fokus på ledaren och ledarrollen, men även den kontext som ledaren verkar i. Här ingår processer som följarskap, beslutsfattande och gruppverksamhet, men även övergripande strukturella förhållanden och målsättningar såsom genus och hållbarhet. Det här är viktiga komponenter för insikter i psykologiska perspektiv på individen som ledare, ledarrollen och vad ledarskap kan innebära, samt hur ledarskap kan påverka andra.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, workshops och obligatoriska seminarier där centrala problem och frågeställningar diskuteras utifrån kurslitteraturen. Workshops och seminarier syftar dels till att ge en fördjupad förståelse av centrala faktorer som påverkar ledarskapet som fenomen och utövandet av ledarskap på individuell nivå, dels till att utveckla förmåga till analys av ledarskapsutmaningar och ledarskapsvillkor.
Delkurs 2: Teoretiska perspektiv på ledning
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Studenten får i delkursen en möjlighet att erhålla grundläggande kunskap om insatsledning för försvar, krishantering och säkerhet. Omgivningen där insatsledning bedrivs kan ofta karakteriseras som dynamisk och komplex. I delkursen diskuterar studenten dessa egenskaper och hur dessa påverkar ledningssituationen. Vidare introduceras centrala begrepp inom ledningsvetenskapen och det ledningsvetenskapliga ramverket innefattande grundläggande systemsyn, designlogik och teori om ledningens funktioner. I delkursen diskuteras även ledningsaktiviteter som sker före och under en insats som exempelvis skapande av lägesbild och situationsförståelse, samt beslutsfattande. Därtill behandlas olika former av ledning såsom centraliserad och decentraliserad ledning.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där centrala problem och frågeställningar diskuteras med stöd av kurslitteraturen, samt genom erfarenhetsföreläsningar.
Delkurs 3: Samverkan och kriskommunikation
I delkursen får studenten grundläggande kunskap om ledarskap, ledning och samverkan i aktörsgemensamma sammanhang. I delkursen introduceras konceptuella verktyg för att förstå och diskutera utmaningar och lösningar när olika aktörer med olika uppdrag ska samarbeta. En bärande idé är att genom ett systemteoretiskt perspektiv förstå en heterogen helhet av aktörer och de villkor en sådan helhet ger vid handen för såväl design som konkret arbete med att åstadkomma inriktning och samordning.
Delkursen består av en teoretisk beskrivning av praktikens villkor, såsom beskrivningar av uppdragsparallellitet och samverkanssystem. Teorin kopplas till designen av det svenska beredskapssystemet. Sist introduceras praktiska perspektiv på aktörsgemensamt arbete, och de villkor och utmaningar som präglar arbetet.
Därtill introduceras kriskommunikation, som ett begrepp för att fånga kommunikation mellan krishanteringsaktörer och allmänhet. I delkursen behandlas centrala kommunikationsaktiviteter före och under en kris. Vidare diskuterar studenten mottagarperspektivet vid olika typer av kriser, samt faktorer som påverkar hur kommunikation uppfattas och tas emot. Därtill diskuteras etiska frågor förknippade med kommunikation vid osäkerhet, risk och kris.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten samt muntliga presentationer.
Delkurs 4: Förberedelse och genomförande av insats
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att genom praktisk tillämpning fördjupa förståelsen av kunskapen från de tre tidigare delkurserna. Under delkursen arbetar studenterna gruppvis med förberedelser och genomförande av en insats i ett fiktivt scenario. Olika praktiska metoder används och analyseras med avseende på hur de bidrar till att uppfylla ledningens funktioner. Delkursen lägger speciellt fokus på omgivningens dynamik och komplexitet och hur olika ledningsaktiviteter kan omhänderta detta så att målet med insatsen kan nås. Ledarrollen och ledarskapsbeteenden diskuteras i relation till de praktiska ledningsaktiviteterna som studenterna genomför, exempelvis hur relationen mellan ledare och följare kan påverka bedömningar och beslut.
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och spelmoment. Grupparbetena och spelmomenten syftar till att kontextualisera och fördjupa förståelsen av centrala utmaningar av att leda och bedriva aktörsgemensamt arbete.
Föreläsningar
Grupparbete
Seminarier
Spel
Workshops
Vid större händelser behöver olika typer av aktörer samarbeta för att på bästa sätt lösa sina egna uppdrag, men också tillgodose att helheten av samhällets samlade resurser används så bra som möjligt. I dessa sammanhang behöver representanter från olika organisationer komma överens om exempelvis gemensamma mål och hur resurser ska användas för att nå målen. I kursen problematiserar studenten frågor om mandat, ansvarsfördelning och hur ledarskap kan utövas när det är påfrestande förhållanden. Även genus- och hållbarhetsaspekter i kris belyses i kursen.
Studenten introduceras även till området kriskommunikation i vilket bland annat förmågan att kommunicera i krissituationer och kommunikationsvägar studeras. Studenten kommer även att studera aktiviteter som förknippas med att förbereda för och genomföra kriskommunikation.
Kursen består av fyra delkurser i vilka föreläsningar och seminarier genomförs med utgångspunkt i kurslitteraturen. Företrädare för professioner inom försvar, krishantering och säkerhet ger erfarenhetsföreläsningar och diskuterar sina erfarenheter av ledarskap och ledning. Genom praktiska moment i form av grupparbeten, workshops och spel ges tillfälle till fördjupad förståelse av kursens innehåll.
Delkurser
Delkurs 1: Ledarskap under påfrestande förhållanden
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Delkursen ger en översiktlig introduktion till olika aspekter av ledarskap inom sektorn försvar, krishantering och säkerhet. Delkursen ger studenten en översiktlig introduktion till ledarskap under påfrestande förhållanden. Härigenom skapas förståelse för de faktorer, ramar och villkor som omger ledaren och som både möjliggör och begränsar ledarskapet. Det innebär ett fokus på ledaren och ledarrollen, men även den kontext som ledaren verkar i. Här ingår processer som följarskap, beslutsfattande och gruppverksamhet, men även övergripande strukturella förhållanden och målsättningar såsom genus och hållbarhet. Det här är viktiga komponenter för insikter i psykologiska perspektiv på individen som ledare, ledarrollen och vad ledarskap kan innebära, samt hur ledarskap kan påverka andra.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbete, workshops och obligatoriska seminarier där centrala problem och frågeställningar diskuteras utifrån kurslitteraturen. Workshops och seminarier syftar dels till att ge en fördjupad förståelse av centrala faktorer som påverkar ledarskapet som fenomen och utövandet av ledarskap på individuell nivå, dels till att utveckla förmåga till analys av ledarskapsutmaningar och ledarskapsvillkor.
Delkurs 2: Teoretiska perspektiv på ledning
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Studenten får i delkursen en möjlighet att erhålla grundläggande kunskap om insatsledning för försvar, krishantering och säkerhet. Omgivningen där insatsledning bedrivs kan ofta karakteriseras som dynamisk och komplex. I delkursen diskuterar studenten dessa egenskaper och hur dessa påverkar ledningssituationen. Vidare introduceras centrala begrepp inom ledningsvetenskapen och det ledningsvetenskapliga ramverket innefattande grundläggande systemsyn, designlogik och teori om ledningens funktioner. I delkursen diskuteras även ledningsaktiviteter som sker före och under en insats som exempelvis skapande av lägesbild och situationsförståelse, samt beslutsfattande. Därtill behandlas olika former av ledning såsom centraliserad och decentraliserad ledning.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops där centrala problem och frågeställningar diskuteras med stöd av kurslitteraturen, samt genom erfarenhetsföreläsningar.
Delkurs 3: Samverkan och kriskommunikation
I delkursen får studenten grundläggande kunskap om ledarskap, ledning och samverkan i aktörsgemensamma sammanhang. I delkursen introduceras konceptuella verktyg för att förstå och diskutera utmaningar och lösningar när olika aktörer med olika uppdrag ska samarbeta. En bärande idé är att genom ett systemteoretiskt perspektiv förstå en heterogen helhet av aktörer och de villkor en sådan helhet ger vid handen för såväl design som konkret arbete med att åstadkomma inriktning och samordning.
Delkursen består av en teoretisk beskrivning av praktikens villkor, såsom beskrivningar av uppdragsparallellitet och samverkanssystem. Teorin kopplas till designen av det svenska beredskapssystemet. Sist introduceras praktiska perspektiv på aktörsgemensamt arbete, och de villkor och utmaningar som präglar arbetet.
Därtill introduceras kriskommunikation, som ett begrepp för att fånga kommunikation mellan krishanteringsaktörer och allmänhet. I delkursen behandlas centrala kommunikationsaktiviteter före och under en kris. Vidare diskuterar studenten mottagarperspektivet vid olika typer av kriser, samt faktorer som påverkar hur kommunikation uppfattas och tas emot. Därtill diskuteras etiska frågor förknippade med kommunikation vid osäkerhet, risk och kris.
Delkursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten samt muntliga presentationer.
Delkurs 4: Förberedelse och genomförande av insats
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Delkursen syftar till att genom praktisk tillämpning fördjupa förståelsen av kunskapen från de tre tidigare delkurserna. Under delkursen arbetar studenterna gruppvis med förberedelser och genomförande av en insats i ett fiktivt scenario. Olika praktiska metoder används och analyseras med avseende på hur de bidrar till att uppfylla ledningens funktioner. Delkursen lägger speciellt fokus på omgivningens dynamik och komplexitet och hur olika ledningsaktiviteter kan omhänderta detta så att målet med insatsen kan nås. Ledarrollen och ledarskapsbeteenden diskuteras i relation till de praktiska ledningsaktiviteterna som studenterna genomför, exempelvis hur relationen mellan ledare och följare kan påverka bedömningar och beslut.
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och spelmoment. Grupparbetena och spelmomenten syftar till att kontextualisera och fördjupa förståelsen av centrala utmaningar av att leda och bedriva aktörsgemensamt arbete.
Undervisningsformer
Föreläsningar
Grupparbete
Seminarier
Spel
Workshops
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Delkurs 1:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Delkurs 2:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Delkurs 3:
Kunskap och förståelse
Delkurs 4:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Delkurs 1:
Kunskap och förståelse
- diskutera faktorer som är relevanta för ledarskap som fenomen, på olika analytiska nivåer
- redogöra för hur utövandet av ledarskap utgör ett kognitivt och emotionellt arbete som påverkas av organisatoriska och samhälleliga förutsättningar och normer
Färdighet och förmåga
- förklara ledarskapets särskilda problem och utmaningar i påfrestande situationer och påvisa skillnader mellan ledarskap under normala respektive påfrestande förhållanden
Delkurs 2:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och förklara det ledningsvetenskapliga ramverket och centrala begrepp
- identifiera generella problem som karakteriserar ledning för försvar, kris och säkerhet
Färdighet och förmåga
- jämföra olika processer vid ledning för försvar, kris och säkerhet
- jämföra olika sätt att leda inom försvar, kris och säkerhet
Delkurs 3:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska verktyg för att förstå aktörsgemensamt arbete med att uppnå inriktning och samordning
- beskriva generella problem vid aktörsgemensamt arbete
- identifiera praktiska lösningar för fungerande aktörsgemensamt arbete
- förklara olika former av kriskommunikation
- redogöra för faktorer av betydelse för kommunikation vid olika typer av kriser, däribland mottagarperspektivet
Delkurs 4:
Kunskap och förståelse
- reflektera kring ledarskapsbeteenden vid förberedelse inför och genomförande av insats
Färdighet och förmåga
- jämföra olika ledningsmetoder för förberedelser och genomförande av insats genom att relatera dessa till ledningens funktioner och omgivningens komplexitet
- tillämpa metoder för att leda vid förberedelser inför och genomförande av insats
- föreslå förbättringsåtgärder avseende aktörsgemensamt arbete.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom seminarier (3 hp) och en skriftlig hemtentamen (4.5 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkurs 2 examineras genom en individuell hemtentamen (3.5 hp) och en salstentamen (4 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkurs 3 examineras genom muntliga presentationer (2 hp), seminarier (3 hp) och en skriftlig hemtentamen (2.5 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkurs 4 examineras genom en skriftlig hemtentamen (3 hp) och deltagande i grupparbete (4.5 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Delkurserna betygsätts var för sig.
För betyg Godkänd för hela kursen krävs betyg Godkänd på samtliga delkurser.
För betyg Väl Godkänd för hela kursen krävs betyg Väl Godkänd på tre delkurser och betyg Godkänd för resterande delkurs.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Delkurs 2 examineras genom en individuell hemtentamen (3.5 hp) och en salstentamen (4 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkurs 3 examineras genom muntliga presentationer (2 hp), seminarier (3 hp) och en skriftlig hemtentamen (2.5 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Delkurs 4 examineras genom en skriftlig hemtentamen (3 hp) och deltagande i grupparbete (4.5 hp). Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Delkurserna betygsätts var för sig.
För betyg Godkänd för hela kursen krävs betyg Godkänd på samtliga delkurser.
För betyg Väl Godkänd för hela kursen krävs betyg Väl Godkänd på tre delkurser och betyg Godkänd för resterande delkurs.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen ersätter kurs 1LL062.
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.