Sök

Sök

Kursplan Militärhistoria - påbyggnadskurs

Engelskt namn: Military History - Advanced Course

Kurskod:
1MH081
Gäller från termin:
HT 2022
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G2E
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-19

Behörighetskrav

Studenten har fullgjort kurskrav om minst 22,5 hp, varav 7,5 hp uppsats, militärhistoria fortsättningskurs, alternativt i historia, ekonomisk historia, idéhistoria, underrättelseanalys, militärteknik, krigsvetenskap eller ledningsvetenskap.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Påbyggnadskursens syfte är att fördjupa militärhistoriska kunskaper gällande teori och metod samt att självständigt kunna genomföra en empiriskt studie på källmaterial i form av en militärhistorisk uppsats. I kursen ingår också att förhålla sig till ett forskningsläge som utgångspunkt för det egna uppsatsarbetet.

Delkurs 1 (Teori och metod) fokuserar på tillämpning av olika teorier och övergripande perspektiv inom militärhistoria. Delkursen introduceras i föreläsningsform och under seminarier övas olika vetenskapliga metoder och teoretiska perspektiv tillämpas för att fördjupa kunskaperna. En viktig del är praktiska metodövningar i militärhistoria. I delkursen ingår även att argumentera för vetenskaplig relevans.

Delkurs 2 (Forskningslägesorientering) syftar till att problematisera forskningsläget kring den egna uppsatsen och att länka uppsatsämnet i fråga med teori, metod och frågeställning. Delkursen genomförs i form av självstudier med visst lärarstöd utifrån en individuellt sammansatt litteraturlista och examineras genom ett skriftligt PM.

Delkurs 3 (Militärhistorisk uppsats) innebär självständigt arbete med ett empiriskt källmaterial utifrån en självständigt och vetenskapligt relevant frågeställning. Uppsatsen ska innehålla en empirisk studie utifrån teoretiska resonemang och metodologiskt arbete. Syftet med delkursen är att studenten ska praktiskt behärska grundläggande vetenskapligt arbete. Delkursen introduceras under uppsatsförberedande seminarier som följs av återkommande seminarier där delar av det pågående uppsatsarbetet diskuteras. Under delkursen är student-baserad återkoppling särskilt viktigt. I delkursen ingår även individuell handledning. Självstudier av ett empiriskt material utgör en stor del av delkursen. Efter inlämning av uppsatsen följer ventileringsseminarier då uppsatserna läggs fram för vetenskaplig opponering.

Delkurser:
Delkurs Teori och metod (Theory and Methodology) 7,5 hp

Delkurs Forskningslägesorientering (Literature Course) 7,5 hp

Delkurs Militärhistorisk uppsats (Thesis in Military History) 15 hp

Undervisningsformer:
Seminarier

Grupparbeten

Handledning

Föreläsningar

Projektuppgift

Självständiga litteraturstudier

Mål

Efter att genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Delkurs 1: Teori och metod

Kunskap och förståelse

  • förklara hur olika teoretiska perspektiv påverkar hur en vetenskaplig studie utformas
  • relatera historiografiska perspektiv till olika vetenskapliga traditioner.

Förmåga och färdigheter

  • tillämpa militärteoretiska såväl som metodologiska insikter på källmaterial
  • länka samman teori och empiri med förklarande beskrivningar av historiska sammanhang
  • formulera ett vetenskapligt problem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera metod- och teorianvändning i relation till vetenskapliga frågeställningar
  • muntligen såväl som skriftligen visa insikt om forskningsetik.

Delkurs 2: Forskningslägesorientering

Kunskap och förståelse

  • visa insikt om ett forskningsläges teoretiska och historiografiska betydelse för det egna uppsatsarbetet.

Förmåga och färdigheter

  • sammanställa ett forskningsläge samt skriftligt och muntligt redogöra för detta
  • kritiskt bedöma och problematisera forskningslägets relevans för det egna uppsatsarbetet
  • använda forskningsläget i eget uppsatsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera metod- och teorianvändning i relation till vetenskapliga frågeställningar.

Delkurs 3: Militärhistorisk uppsats

Kunskap och förståelse

  • visa insikt om teoretiska och metodologiska resonemang i relation till empiriskt arbete med källmaterial
  • visa insikt om olika typer av källmaterial

Förmåga och färdigheter

  • självständigt tillämpa teoretiska såväl som metodologiska resonemang på källmaterial
  • självständigt författa en uppsats med ett relevant militärhistoriskt forskningsproblem och utifrån en vetenskaplig frågeställning identifiera källmaterial, genomföra en empirisk undersökning med metodologisk medvetenhet, samt tillgodose relevant forsknings- och teorianknytning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera vetenskapliga problem i relation till egna forskningsresultat,
  • värdera ett vetenskapligt arbetes kvalitet och vetenskapliga relevans genom ett oppositionsförfarande.

Examinationsformer

Delkurs Metod och teori 7,5 hp
Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier med betygsskala U och G samt genom individuella skriftliga PM med betygsskalan U, G och VG.

Delkurs Forskningslägesorientering 7,5 hp
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig PM med betygsskalan U, G och VG.

Delkurs Militärhistorisk uppsats 15 hp
Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier med betygsskalan U och G, genom författandet av en individuell och självständig vetenskaplig uppsats med betygsskalan U, G och VG, samt genom seminariebehandling av densamma, med muntlig och skriftlig opponering på en vetenskaplig uppsats med betygsskalan U och G.

Betyg
Betygssättning sker genom en tvågradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) på seminarier och en tregradig betygsskala Väl godkänd (VG) Godkänd (G) Underkänd (U) för PM och militärhistorisk uppsats.

För det övergripande betyget på kursen gäller följande. För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänd (G) på samtliga examinerande moment på samtliga delkurser. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G), Väl Godkänd (VG) på uppsats och minst ytterligare en delkurs.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat. Studenten har dock, om särskilda skäl inte föreligger, rätt till handledning endast första gången studenten är registrerad på kursen. Därefter ges handledning endast i mån av tillgängliga resurser.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges inom Försvarshögskolans kandidatprogram samt som fristående kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av

kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-02-17
1MH081 Militärhistoria - påbyggnadskurs

Delkurs 1: Metod och teori (7,5 hp)

Louise Berglund/Agneta Ney, Historikerns hantverk – Om historieskrivning, teori och metod (2015). 223 s.

Martin Gustavsson & Yvonne Svanberg (red.), Metod. Guide för historiska studier, Lund, 2018 (ca 320 s.)

AnnaSara Hammar, Mellan kaos och kontroll. Social ordning i svenska flottan 1670-1716, Lund, 2014. (ca 350 s.) Finns tillgänglig på http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:713684/FULLTEXT02
Gunnar Åselius: ”Tre utmaningar för militärhistorikerna. Ett debattinlägg i Hans Delbrücks anda”, Historisk tidskrift 128:3, 2008. (12 s.)

Metodövningar, artiklar och kompendier som tillhandahålls av militärhistoriska sektionen, omfattande ca. 200 sidor

S:a ca 1105 s.

Delkurs 2: Forskningslägesorientering (7,5 hp)

Ca 1300 sidor självvald litteratur (i samråd med uppsatshandledare)