Sök

Sök

Kursplan Militärhistoria - grundkurs

Engelskt namn: Military History - Basic Course

Kurskod:
1MH083
Gäller från termin:
VT 2024
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2023-08-22

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet, samt Historia A, alternativt Historia 1a1 + 1a2 eller Historia 1b och Engelska B alternativt Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Grundkursen i militärhistoria syftar till att lägga grunden för en fördjupad förståelse av krigföringens utveckling kopplat till samhället i stort och särskilt sociala och kulturella aspekter av krigföring. Här ingår också relationen mellan krigsmakt, stat och samhälle i olika delar av världen från forntiden fram till idag.

Kursen är uppdelad i tre kronologiska delkurser och en tematisk delkurs. De kronologiska delkurserna utgörs av Från krigarband till kondottiärer som omfattar antiken och medeltiden; Krut, knektar och kungar som berör den tidigmoderna epoken; och Järnvägar, värnplikt och kärnvapen som hanterar den moderna tiden. Delkurs 4: Östersjön - strategi, operationer och taktik är den tematiska delkursen som illustrerar krigföringens nivåer.

De tre första delkurserna inleds med föreläsningar som presenterar olika historiska och militärhistoriska sammanhang under respektive epok. I föreläsningarna introduceras även kronologiska och grundläggande historieteoretiska perspektiv för att möjliggöra för studenten att på en grundläggande nivå kausalt analysera historisk förändring. Föreläsningarna kombineras löpande med självstudier och seminarier, där de senare syftar till att fördjupa politiska, kulturella, ekonomiska, sociala och militärhistoriska förhållanden under respektive epok. Genom seminarierna möjliggörs för studenten att på en grundläggande nivå analysera enklare kronologiska sammanhang och olika synsätt på historisk förändring. Under delkurs 1 introduceras även källkritikens grunder, något som med stegrad komplexitet tillämpas under senare delkurser. Under seminarier analyseras också olika typer av källor och källkritiska övningar genomförs. Seminarierna innehåller moment som övar studentens analytiska förmåga muntligen och i tentamina övas den skriftliga förmågan.

Delkurs 4 har ett tematiskt upplägg med fokus på strategi, operationer och taktik i Östersjöområdet. Föreläsningar introducerar Östersjöområdets historiska och strategiska sammanhang avseende geopolitik, ekonomi, teknologi och militärgeografi. Föreläsningar introducerar även strategi, operationer och taktik som företeelser samt hur de som nivåer länkar i varandra. Under seminarierna fördjupas möjligheten att analysera och diskutera perspektiv på krigföring i Östersjöområdet. Seminarierna innehåller även moment som övar studentens analytiska förmåga muntligen, något som också övas genom en muntlig tentamen.

Delkurser
1\. Från krigarband till kondottiärer – krig och samhälle fram till medeltidens slut 
From Warrior Bands to Condottieri – War and Society until the End of The Middle Ages

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Delkursen behandlar militärhistorien från den neolitiska revolutionen fram tillcirka 1500. Tyngdpunkten ligger på de antika medelhavscivilisationerna samt det medeltida Västeuropas militärhistoria.

2\. Krut, knektar och kungar – krig och samhälle 1500–1815
Gunpowder, Soldiers and Kings – War and Society 1500–1815

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Delkursen behandlar den tidigmoderna epoken (1500–1815) med fokus på krigföringenstekniska och politiska utveckling i samband med framväxten och införandet av den breda fronten av eldvapen, nya befästningar och stora flottor i Europa. Perioden anses utgöra startpunkten för Europas globala dominans.

3\. Järnvägar,värnplikt och kärnvapen – krig och samhälle efter 1815
Railways, Conscription, and Nuclear Arms – War and Society after 1815

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Delkursen behandlar samspelet mellan ekonomisk produktivitet, teknisk utveckling, samhällsorganisation och militärt tänkande. Perioden 1914–1989 ägnas särskild uppmärksamhet, liksom frågor rörande industriell beredskap och utvecklingen av doktriner för flygstridskrafter samt mekaniserade förband.

4\. Östersjön – strategi, operationer och taktik ur ett historiskt perspektiv
The Baltic Sea – Strategy, Operations and Tacticsfrom a Historical Perspective

Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Kursen behandlar Östersjöregionens militärhistoria med tyngdpunkt på utvecklingen under de senaste 200 åren och med utgångspunkt i strategiska, operativa och taktiska förhållanden. De specifika företeelser som präglar krigföring i Östersjöregionen – öarna, skärgårdsterrängen och de korta avstånden, ägnas särskild uppmärksamhet.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Fältövningar

Självstudier

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Delkurs 1

Kunskap och förståelse
  • redogöra för historiska och militärhistoriska sammanhang och skeenden utifrån ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska, sociala och militära förhållanden under antiken och medeltiden,
  • förklara hur historisk teoribildning påverkar förståelsen av krig under antiken och medeltiden,
  • förklara grundläggande kronologiska samband, sammanhang och olika synsätt på historisk förändring, rörande antik och medeltid,
  • redogöra för källkritikens grunder,

Förmåga och färdigheter
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera militärhistoriska problem rörande antiken och medeltiden,
  • analysera källtexter, ställa dessa mot varandra och framställa resultaten såväl muntligen som skriftligen,
  • tillämpa källkritiska principer och göra en enklare källkritisk analys,
  • muntligt och skriftligt argumentera för olika synsätt gällande historisk förändring, rörande antiken och medeltiden.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • vetenskapligt och kritiskt analysera militärhistoriska problem.

Delkurs 2:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för historiska och militärhistoriska sammanhang utifrån ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska, sociala och militära förhållanden under tidigmodern tid,
  • förklara grundläggande kronologiska samband, sammanhang och olika synsätt på historisk förändring rörande tidigmodern tid,

Förmåga och färdigheter
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera militärhistoriska problem, rörande tidigmodern tid,
  • analysera källtexter från olika epoker och av olika karaktär, ställa dessa mot varandra och framställa resultaten såväl muntligen som skriftligen.
  • tillämpa källkritiska principer och genomföra en enklare källkritisk analys,
  • muntligt och skriftligt argumentera för olika synsätt gällande historisk förändring, rörande den tidigmoderna epoken,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • vetenskapligt och kritiskt analysera militärhistoriska problem.

Delkurs 3:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för historiska och militärhistoriska sammanhang utifrån ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska, sociala och militära förhållanden rörande modern tid,
  • förklara grundläggande kronologiska samband, sammanhang och olika synsätt på historisk förändring rörande modern tid,

Förmåga och färdigheter
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera militärhistoriska problem, rörande den moderna tiden,
  • analysera källtexter från olika epoker och av olika karaktär, ställa dessa mot varandra och framställa resultaten muntligt och skriftligt,
  • tillämpa källkritiska resonemang på olika typer av källmaterial med allt högre svårighetsgrad,
  • muntligt och skriftligt argumentera för olika synsätt gällande historisk förändring, rörande den moderna epoken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • vetenskapligt och kritiskt analysera militärhistoriska problem.

Delkurs 4:

Kunskap och förståelse
  • förklara östersjöområdets geopolitiska och strategiska roll i en global och europeisk kontext, ur nutida och historiskt perspektiv,
  • redogöra för militäroperativa förhållanden i Östersjöområdet, ur nutida och historiskt perspektiv,
  • diskutera hur militär förmåga skapas i Östersjöområdet utifrån skiftande samhälleliga och teknologiska förutsättningar, ur nutida och historiskt perspektiv,

Förmåga och färdigheter
  • muntligen och skriftligen redogöra för, analysera och diskutera sammanhang, perspektiv och problemställningar när det gäller strategi, operationer och taktik utifrån vetenskaplig litteratur,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt analysera och värdera olika aspekter av krigföring och militär resursanvändning i Östersjöområdet.

Examinationsformer

Från krigarband till kondottiärer
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och med en salstentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Krut, knektar och kungar - krig och samhälle 1500-1815
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och genom en salstentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Järnvägar,värnplikt och kärnvapen
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och en salstentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Östersjön - strategi, operationer och taktik
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Delkursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och genom en muntlig tentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Betyg
Betygssättning sker genom en en tregradig betygsskala Väl godkänd (VG) Godkänd (G) Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs Godkänd (G) på samtliga examinerande moment.

För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver krav för Godkänd (G), Väl Godkänd (VG) på sals- eller muntlig tentamen i de enskilda delkurserna. För Väl Godkänd (VG) på hela grundkursen krävs betyget Väl Godkänd (VG) på minst tre delkurser.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av

kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-10-18
Delkurs 1: Från krigarband till kondottiärer: krig och samhälle fram till medeltidens slut (7,5 hp)
Campbell, Brian, War [Warfare] and Society in Imperial Rome, 31 BC–AD 284, Routledge, London, 2002: 154 s. (Tillgänglig via ALB)

Curry, Anne, The Battle of Agincourt. Sources and Interpretations, The Boydell Press, Woodbridge, 2000: 50 s. (Tillgänglig via Canvas)

Echeverria, Fernando, “Heroic Fiction, Combat Scenes, and the Scholarly Reconstruction of Archaic Greek Warfare”, 33-60, i Bulletin - Institute of Classical Studies, 58 (1) 2015: 27 s.

Freeman, Charles, Egypt, Greece, and Rome. Civilizations of the Ancient Mediterranean, 3rd ed., Oxford University Press, Oxford, 2014, (s. 16-80, 93-183, 202-218, 249-269, 296-331, 360-443, 496-513): 324 s.

Haw, Stephen G., “The Mongol Empire — the First ‘Gunpowder Empire’?” 441–469, i Journal of the Royal Asiatic Society, 23 (3), 2013: 28 s.

Heather, Peter J., “Holding the Line. Frontier Defense and the Later Roman Empire, 227-246 i Makers of Ancient Strategy. From the Persian Wars to the Fall of Rome, Victor Davis Hanson (red.), Princeton University Press, New Jersey, 2010: 19 s. (Tillgänglig via Canvas)

Honig, Jan Willem, “Reappraising Late Medieval Strategy: The Example of the 1415 Agincourt Campaign”, 123-151, i War in History 19 (2012): 28 s.

Introduktion till militärhistoriska studier: Historieämnets karaktär, grundläggande terminologi och några ord om akademiskt skrivande 2021 (Kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 21 s.

Kagan, Donald & Viggiano, Gregory F. (red.), Men of Bronze. The Hoplite Warfare in Ancient Greece, Princeton University Press, New Jersey, 2013, (s. 95–133) (Tillgänglig via Canvas): 38 s.

Kagan, Kimberly, “Redefining Roman Grand Strategy”, 333–362, i The Journal of Military History, 70 (2006): 29 s.

Kim, Hyun Jin, “The Political Organization of Steppe Empires and their Contribution to Eurasian Interconnectivity: the Case of the Huns and Their Impact on the Frankish West”, 15-35, i Kim, Hyun Jin, Frederik Vervaet, and Selim Ferruh Adali, red. Eurasian Empires in Antiquity and the Early Middle Ages: Contact and Exchange Between the Graeco-Roman World, Inner Asia and China, Cambridge University Press, Cambridge, 2017: 20 s.

Konijnendijk, Roel, Classical Greek tactics: a cultural history, Brill, Leiden, 2018 (s. 6-38): 32 s. (Tillgänglig via Canvas)

Konijnendijk, Roel. “Playing Dice for the Polis: Pitched Battle in Greek Military Thought.”, 1-33, i TAPA (Society for Classical Studies), 151 (1) 2021: 33 s.

Kucewicz, Cezary, “Kings, Tyrants and Bandy-Legged Men: Generalship in Archaic Greece”, 6-35, i Generalship in Ancient Greece, Rome and Byzantium, Richard Evans & Shaun Tougher (red.), Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022: 29 s. (Tillgänglig via Canvas)

Lambert, Craig, “Henry V and the crossing to France: reconstructing naval operations for the Agincourt campaign, 1415”, 24–39, i Journal of Medieval History 43 (2017): 15 s.

Militär organisation användning och förmågeskapande En begreppsintroduktion för militärhistoriker 2021 (Kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 25 s.

Rosenstein, Nathan, “War, State Formation, and the Evolution of Military Institutions in Ancient China and Rome”, 24-51, i Scheidel, Walter. Rome and China: Comparative Perspectives on Ancient World Empires. Oxford University Press, 2011: 27 s.

Sabin, Philip, “The Face of Roman Battle”, 1–17, i The Journal of Roman Studies, 90 (2000): 17 s.

Santosuosso, Antonio, Barbarians, Marauders, and Infidels. The Ways of Medieval Warfare, Westview Press, Boulder, 2004: 282 s.

Taylor, Craig, Chivalry and the Ideals of Knighthood in France during the Hundred Years War, Cambridge University Press, Cambridge, 2013: 278 s.

Thurén, Torsten & Werner, Jack, Källkritik, Stockholm: Liber, 2019, kapitel 1–10: 143 s.

Texter på uppåt 100 sidor som distribueras genom kurslärarens försorg kan tillkomma.

Totalt: 1 629 sidor.

Delkurs 2: Krut, knektar och kungar. Krig och samhälle 1500–1815 (7,5 hp)
Artéus, Gunnar (red.), Gustav III ryska krig, Ekblad, Västervik, 1992. (s. 9–22, 69–106, 110–169): 112 s.

Bell, David A., The First Total War. Napoleon's Europe and the Birth of Warfare as We Know It, Bloomsbury, London, 2007. (s 1–20, 120–317): 217 s.

Black, Jeremy, European Warfare in a Global Context, 1660-1815, Routledge, New York, 2007. (s 1–77, 105–141, 165–203): 150 s.

Frost, Robert I., The Northern Wars, 1558–1721, Longman, Harlow, 2000. (s. 16–20, 23–69, 102–142, 200–329): 220 s.

Hobson, Rolf, Krig og strategisk tenkning i Europa 1500–1945. Samfunnsendring - statssystem – militärteori, Cappelen, Oslo, 2005. (s. 17–185): 168 s.

Introduktion till militärhistoriska studier: Historieämnets karaktär, grundläggande terminologi och några ord om akademiskt skrivande 2021 (Kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 21 s.

Metodövning: ”Slaget vid Poltava 1709”. Kompendium innehållande utdrag ur Generalstaben, Karl XII på slagfältet: 17 s.

Militär organisation användning och förmågeskapande En begreppsintroduktion för militärhistoriker 2021 (kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 25 s.

Englund, Peter, Poltava. Berättelsen om en armés undergång, Atlantis, Stockholm, 1988: 48 s.

Parker, Geoffrey, Military Revolution and the Rise of the West 1500-1800, Cambridge University Press, Cambridge, 1996. (s. 1–145, 155–176): 165 s.

Sandström, Åke, ”Ryska ockupationen av Gotland 1808", i Ryss’n kummar!: symposium om ryssar och rysskräck på Gotland från Bodisco till Nordstream: 200 år sedan den ryska ockupationen 22 april 1808, Högskolan på Gotland, Visby, 2009. (s. 5–58): 53 s.

Sjöberg, Maria, Kvinnor i fält 1550–1850, Möklinta, Gidlunds, 2008. (s. 9–201): 192 s.

Zetterberg, Kent, ”Det finska kriget 1808–1809 i säkerhetspolitisk och strategisk belysning”, 53–78, i Krig kring Kvarken, Hårdstedt, Martin & Backman, Göran (red), Oravais historiska förening, Oravais, 1999: 25 s.

Totalt: 1 413 sidor.

Delkurs 3: Järnvägar, värnplikt och kärnvapen: krig och samhälle 1815 till idag (7,5 hp)
Alexievich, Svetlana, The Unwomanly Face of War: An Oral History of Women in World War II, Random House Trade, London, 2018: 384 s.

Black, Jeremy, European Warfare 1815-2000, Red Globe Press, London, 2001: 240 s.

Crawford, Timothy, “From the Anti-Comintern to the Nazi-Soviet and Japanese-Soviet Pacts, 1936-1941”, 246-278, i Jeffrey W. Taliaferro, Norrin M. Ripsman, Steven E. Lobell (red.), The Challenge of Grand Strategy, Cambridge University Press, Cambridge, 2012: 32 s.

Harper, John Lamberton, The Cold War, Oxford University Press, Oxford, New York, 2011: 250 s.

Hobson, Rolf, Krig og strategisk tenkning i Europa 1500–1945. Samfunnsendring – statssystem –militaerteori, Cappelens forlag Oslo 2005: 190 s.

Hedinger, Daniel, “The imperial nexus: the Second World War and the Axis in global perspective”, 184-205, i Journal of Global History, 12(2) 2017: 21 s.

Hoffman, Reto, “The fascists new old order”, 166-183, i Journal of Global History, 12(2) 2017: 17 s.

Introduktion till militärhistoriska studier: Historieämnets karaktär, grundläggande terminologi och några ord om akademiskt skrivande 2021 (Kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 21 s.

Militär organisation användning och förmågeskapande En begreppsintroduktion för militärhistoriker 2021 (kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 25 s.

Overy, Richard, Why the Allies Won, Jonathan Cape, London, 1996: 350 s.

Dockrill, Saki & Hughes, Geraint, Palgrave advances in Cold War history, Palgrave Macmillan, Basingstoke, New York, 2006: 300 s.

Yellen, Jeremy A., “Into the Tiger's Den: Japan and the Tripartite Pact, 1940”, 555-576, i Journal of contemporary history, 51(3) 2016: 21 s.

Totalt: 1 851 sidor.

Delkurs 4: Östersjön – strategi, operationer och taktik ur ett historiskt perspektiv (7,5 hp)
Ahlbäck, Anders ”Som en piskad hund: bilder och motbilder av manlighet i den finska värnplikts-armén kring år 1930”, 52–71, i Scandia, 72(1) 2006: 19 s. https://journals.lub.lu.se/scandia/article/view/1710/1350
Christensen, Steffen Lind, “Between duty, right and coercion – the Danish minority in the German Army, 1914-1918”, 257–271, i First World War Studies, 11(3) 2020: 14 s.

Clemmesen, Michael H, “Denmark in the Shadow of German Military Might – The hostage of its geographical position in times of international turbulence and rapid technological change, 1864–1945”, i Rystad, Böhme & Carlgren (red.), In Quest of Trade and Security: The Baltic in Power Politics, 1500–1990, vol. II, Probus, Stockholm, 1994: 40 s.

Edgren, Henrik, ”Traumakonstruktionen: Svensk historieskrivning om rikssprängningen 1809”, 9–39, i Scandia, 76(1) 2010: 30 s.

https://journals.lub.lu.se/scandia/article/view/4724/4308
Eliasson, Per & Ericson Wolke, Lars, Mellan Neva och Nordsjön: Förutsättningar för att genomföra väpnad strid i Östersjöområdet, Nordic Academic Press, Lund, 2021: 192 s.

Engelbrekt, Kjell, “A brief intellectual history of geopolitical thought and its relevance to the Baltic Sea region”, 475–485, i Global affairs, 4(4-5) 2018: 10 s.

Https://doi.org/10.1080/23340460.2018.1535256:
Ericson Wolke, Lars, Sjöslag och rysshärjningar, Nordstedt, Stockholm, 2012 (s. 249–260), (Tillgänglig via Canvas): 11 s.

Ericson Wolke, Lars, ”Gotlands läge jämfört med andra Östersjööars”, i Kjellander (red.), Gotlands nationalbeväring och regemente, vol. I, Probus, Stockholm, 2005: 12 s.

Feldbaek, Ole, “Denmark and the Baltic, 1720–1864”, The Baltic in Power Politics, 1500–1990, vol. I, Probus, Stockholm, 1994: 40 s.

Generalstaben, Sveriges krig åren 1808 och 1809, vol. IX, Stockholm, 1922, (s. 330–416 + kartorna VII, XII-XIV i bilagsband): 86 s.

Glete, Jan, “Bridge and Bulwark: The Swedish Navy and the Baltic, 1500–1809”, i Rystad, Böhme och Carlgren (red.), In Quest of Trade and Security: The Baltic in Power Politics, 1500–1990, vol. I, Probus, Stockholm, 1994: 52 s.

Hårdstedt, Martin, Om krigets förutsättningar. Den militära underhållsproblematiken och det civila samhället i norra Sverige och Finland under finska kriget 1808–1809, Umeå universitet, 2002 (s. 165–192), (Finns i fulltext i Diva): 27 s.

Iko, Per, ”Att läsa om krig”, i Ericson, Hårdstedt, Iko, Sjöblom & Åselius (red.), Svenska slagfält, Wahlström & Widstrand, Stockholm, 2003, (s. 438–441): 3 s.

Introduktion till militärhistoriska studier: Historieämnets karaktär, grundläggande terminologi och några ord om akademiskt skrivande 2021 (Kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 21 s.

Jensen, Bent, ”Besaettelse av en ny type: Bornholm og den sovjetiske befrielse 1945–1946”, i Engman, Max (red.), Väst möter öst: Norden och Ryssland genom historien, Carlssons, Stockholm, 1996: 12 s.

Kasekamp, Andres, A history of the Baltic states, Palgrave, Macmillan, New York, 2010, (s. 95-123): 28 s. (Tillgänglig via ALB)

Marklund, Andreas, ”Boken, räven och dygdiga damen. Könsmetaforer i svensk-dansk propaganda under stora nordiska kriget”, 97–125, i (Dansk) Historisk tidskrift, 105(1) 2005: 28 s. https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/view/56160/76366
Mielke, James H. & Pitkänen, Kari J, “The impact of the 1808-1809 war on the civilian population on Åland, Finland”, 378-398, i European Journal of Population, 5 (4) 1989: 25 s. (Tillgänglig via ALB)

Militär organisation användning och förmågeskapande En begreppsintroduktion för militärhistoriker 2021 (kompendium MHA, tillgänglig via Canvas) 25 s.

Sjöberg, Maria, “Women in campaigns 1550-1850, household and homosociality in the Swedish army”, 204–216, i The History of the Family 16(3), 2011: 12 s. (Tillgänglig via ALB)

Sjöblom, Ingvar, Müller, Leos & Åselius, Gunnar ”Sjökrig och örlogsflottan” i Ekström, Müller och Nilson (red.) Sjövägen till Sverige: Från 1500-talet till våra dagar, Universus Academic Press, Stockholm, 2016: 45 s.

Stjernfelt, Bertil, Ålands hav och öar – brygga eller barriär? Svensk-finsk försvarsfråga 1915–1945, Marinlitteraturföreningen, Stockholm, 1991: 160 s.

Stoker, Donald, Britain, France and the naval arms trade in the Baltic 1919-1939. Grand strategy and failure, New York: Routledge 2003 (s. 154–167): 13 s. (Tillgänglig via ALB)

Virtanen, Aila, Lämsä, Anna-Maija & Takala, Tuomo, “The War Heroine in the Finnish Organization – Lotta Svärd”, i Management, Research and Practice, 9(2) 2017: 26 s.

Westberg, Jacob, Svenska säkerhetsstrategier, 1810–2014, Studentlitteratur, Lund, 2023: 240 s.

Wezel, Katja, “Introduction: German community – German nationality? Baltic German perceptions of belonging in the nineteenth and twentieth century”, 1–11, i Journal of Baltic Studies, 48(1) 2016: 10 s. (Tillgänglig via ALB)

Wrangel, H, Kriget i Östersjön 1700–1721, Stockholm, 1906: 10 s. (Tillgänglig på Canvas)

Åselius, Gunnar, “Swedish strategic culture after 1945”, 25–44, i Cooperation and Conflict, 40(1) 2005: 19 s. (Tillgänglig via ALB)

Åselius, Gunnar, The Rise and Fall of the Soviet Navy in the Baltic, 1921–1941 Cass, London, 2005, (s. 29–40, 72–91, 126–136, 175–197): 62 s.

Övrigt material:

Kartor över slaget vid Stäket (Tillgänglig via Canvas)

Krigsplan slaget vid Ratan 1809. Sveriges krig (Krigsarkivet), 19: 29.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/K0037550\_00001#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-311%2C3453%2C2565%2C1393
Texter på uppåt 50 sidor som distribueras genom kurslärarens försorg kommer att tillkomma.

Totalt: 1 322 sidor.