Sök

Sök

Kursplan Kritiska säkerhetsstudier och teknologi

Engelskt namn: Critical Security Studies and Technology

Kurskod:
2FS031
Gäller från termin:
HT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Försvarssystem
Institution:
Institutionen för försvarssystem
Ämne:
Försvarssystem
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-06-14

Behörighetskrav

Godkända kurser om minst 180 hp som inkluderar

  • minst 7,5 hp studier tillämpade mot försvar, krishantering och säkert
  • ett självständigt arbete om minst 15 hp,

samt Engelska 6 (Engelska B).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med denna kurs är att ge en introduktion till grundläggande koncept och idéströmningar, samtida problemformuleringar och olika forskningsansatser som är tongivande inom kritiska säkerhetsstudier (Critical Security Studies, CSS). Kursens fokus är på socio-tekniska perspektiv där interaktionen mellan människor och tekniska system ses sammanflätade med en rad olika perspektiv, normer och värderingar som tillsammans utgör en egen unik ontologi. Kursen belyser speciellt kopplingen mellan teknik och säkerhet där tekniska objekt och försvarssystem upplevs både som det som ska ge oss säkerhet och som ett hot.

Kursen består av fem olika teman:

1. Introduktion och orientering till kritisk teori och dess koppling till säkerhet och teknik.
2. Vad är "säkerhet"? I detta tema kontrasteras den instrumentella synen på säkerhet mot den emancipatoriska synen. Därtill introduceras "Securitization-theory" – i vilken säkerhet studeras som en social konstruktion.
3. Feministiska och postkoloniala perspektiv. I detta tema behandlas feministiska och postkoloniala perspektiv på säkerhet. Därtill introduceras intersektionellt perspektiv på säkerhet, samt maktperspektiv i form av dominans och förtryck.
4. Övervakningsteknologi. I detta tema behandlas övervakning och övervakningsteknologins roll inom säkerhet. Därtill introduceras begreppet panoptikon.
5. Samtida säkerhetsfrågor inklusive hållbar utveckling. I detta tema behandlas aktuella säkerhetsfrågor och säkerhetsfrågornas relation till hållbar utveckling.

Kursens läraktiviteter består av föreläsningar, gästföreläsningar från verksamma forskare inom forskningsfältet och diskussionsseminarier varvat med självständiga litteraturstudier. Tillsammans ger föreläsningar och seminarier studenterna underlag till den avslutande skriftliga inlämningsuppgiften i essäform.

Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier
  • Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Färdighet och förmåga

  • kritiskt granska och diskutera samtida säkerhetsfrågor utifrån ett kritiskt säkerhetsperspektiv,
  • självständigt analysera vetenskapliga och empiriska frågeställningar kopplat till teknik och säkerhet,
  • få en bred förståelse för hur kopplingen mellan teknik och säkerhet påverkar samhällets utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över säkerhet som en social konstruktion.

Examinationsformer

I slutet av kursen författar studenten självständigt en essä som behandlar individuell essä kring ett aktuellt problem i en säkerhets- teknologisk kontext som analyseras mot bakgrund av kritisk teori.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.