Kursplan De nordiska ländernas försvarsstrategier
Engelskt namn: Defence Strategies of the Nordic Countries
Kurskod:
2KR035
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-08-20
Behörighetskrav
Godkända kurser om minst 180hp, inklusive ett självständigt arbete om minst 15hp.
Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B alternativt Engelska 6.
Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B alternativt Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla sina kunskaper om de nordiska ländernas militära samverkansstrategier med andra länder och deras strategier för inriktande, skapande och utnyttjande av militära maktmedel. Ländernas strategiska anpassning under 2000-talet står i centrum för kursen, liksom de framtidsutmaningar som följer av Finlands och Sveriges medlemskap i Nato. Kursen ger även studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera strategiska prioriteringar med utgångspunkt i strategisk teori och olika kunskapsteoretiska ansatser. Härvidlag har kursen ett särskilt fokus på forskning om småstaters strategier och begreppet strategisk kultur, vilka belyses och förklaras utifrån olika vetenskapliga ansatser.
Kursens lärandeaktiviteter omfattar introducerande föreläsningar, seminariediskussioner där studenten övas i att analysera länders strategier med utgångspunkt i begrepp och teorier samt författande av en enskild skriftlig uppgift som syftar till att utveckla studentens förmåga att kontrastera och tillämpa de teorier och ansatser som introduceras på kursen. Den skriftliga uppgiften ger också studenten möjlighet till fördjupning i något av de teman som tas upp på kursen, samt att utveckla färdigheter sammanhörande med jämförande metod, fallstudier och förmåga att jämföra och kontrastera olika analysinriktningar.
Undervisningsformer
Föreläsningar, seminarier, självstudier.
Kursens lärandeaktiviteter omfattar introducerande föreläsningar, seminariediskussioner där studenten övas i att analysera länders strategier med utgångspunkt i begrepp och teorier samt författande av en enskild skriftlig uppgift som syftar till att utveckla studentens förmåga att kontrastera och tillämpa de teorier och ansatser som introduceras på kursen. Den skriftliga uppgiften ger också studenten möjlighet till fördjupning i något av de teman som tas upp på kursen, samt att utveckla färdigheter sammanhörande med jämförande metod, fallstudier och förmåga att jämföra och kontrastera olika analysinriktningar.
Undervisningsformer
Föreläsningar, seminarier, självstudier.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- redogöra för huvuddragen i nordiska ländernas strategiska prioriteringar och vägval under 2000-talet
Färdighet och förmåga
- analysera de nordiska ländernas strategier för militär samverkan och inriktande, skapande och utnyttjande av militära maktmedel med utgångspunkt i olika vetenskapliga ansatser
- konstruktivt tillämpa strategiska begrepp och teorier om småstater och strategisk kultur i analyser av länders strategiska prioriteringar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra och kontrastera olika analysinriktningar i studiet av strategi avseende förklaringsförmåga och vetenskapliga grundantaganden.
Examinationsformer
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna, och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver kraven på Godkänt (G) även Väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna, och Godkänt (G) på den skriftliga inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs utöver kraven på Godkänt (G) även Väl godkänt (VG) på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.