Sök

Sök

Kursplan Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori

Engelskt namn: Qualitative and Quantitative Methods with Scientific Theory

Kurskod:
2LL017
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller en yrkesexamen omfattande minst 180 hp, inkluderande ett självständigt arbete om minst 15 hp. Examen ska vara inom något av områdena samhällsvetenskap, teknik eller annat relevant område eller ämne.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Eng B eller Eng 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen bygger vidare på tidigare kunskaper i vetenskaplig metod och syftar till att fördjupa studentens metodologiska kunskaper och färdigheter inom både kvalitativ och kvantitativ metod. Kursen är därmed inriktad på genomgång av olika kvalitativa och kvantitativa tekniker för databearbetning och analys. Kursen introducerar också vetenskapsteoretiska perspektiv.

Undervisningsformer
  • Seminarier
  • Föreläsningar
  • Workshops

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

\- relatera olika vetenskapsteoretiska perspektiv till de olika metodansatser som förekommer inom huvudområdet

\- använda olika metodologiska begrepp för att analysera och beskriva hur forskningsdesign och metodval förhåller sig till forskningsproblem, praktiska förutsättningar och etiska överväganden

\- använda olika metodologiska begrepp för att analysera och beskriva etablerade kvalitativa och kvantitativa analysmetoder och deras tillämpningsområden

\- utforma och genomföra en kvalitativ analys av ett fenomen relaterat till huvudområdet

\- utforma och genomföra en kvantitativ analys av ett fenomen relaterat till huvudområdet.

Examinationsformer

Kursen examineras, dels genom inlämning av två skriftliga uppgifter i analysmetod, och dels genom en individuell skriftlig hemtentamen.

De två skriftliga uppgifterna i analysmetod, en för kvantitativ och en för kvalitativ metod, består i att studenten ska, individuellt eller i grupp om två, utföra analyser och tolka data utifrån respektive metod.

Betyg
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För att erhålla betyget Godkänt (G) på kursen krävs att studenten uppnår betyget G på alla examinerande moment.

För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen, t krävs utöver krav för G att studenten uppnår betyget VG på den individuella skriftliga hemtentamen.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursen ges inom ramen för mastersprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan komma att ges som fristående kurs.

Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-08-28
Alvinius, A., Borglund, A., & Larsson, G. (2023). Tematisk analys: din handbok till fascinerande vetenskap. Studentlitteratur.
Bacchi, C., & Eveline, J. (2010). Mainstreaming politics: Gendering practices and feminist theory (p. 368). University of Adelaide Press. (WPR).
Borg, E., & Westerlund, J. (2021). Statistik för beteendevetare. Liber.
Korbmacher, M., Azevedo, F., Pennington, C. R., Hartmann, H., Pownall, M., Schmidt, K., … & Evans, T. (2023). The replication crisis has led to positive structural, procedural, and community changes. Communications Psychology, 1(1), 3.
Sand, A. (2022). Inferential statistics is an unfit tool for interpreting data. Applied Sciences, 12(15), 7691.
Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Stockholm.
Åsberg, R. (2001). Det finns inga kvalitativa metoder – och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik. Pedagogisk forskning i Sverige, 6(4), 270-292.