Kursplan Magisteruppsats, ledarskap och ledning
Engelskt namn: Master’s Thesis, Leadership and Command and Control
Kurskod:
2LL018
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1E
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet för program på avancerad nivå (examen på grundnivå omfattande minst 180 högskolepoäng, 120 poäng, eller motsvarande) samt godkända obligatoriska kurser inom masterprogrammet Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet omfattande minst 30 högskolepoäng, varav Metod I (7,5hp), måste vara godkända för att uppnå behörighet.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen består i att under handledning, genomföra en väl avgränsad undersökning som studenten själv valt och utformat. Vid ett idéventileringsseminarium presenterar studenten forskningsproblemet och de resonemang som ligger till grund för det i ett PM. På ett slutseminarium redovisas arbetet skriftligt i form av en uppsats. På slutseminariet besvarar studenten frågor om den egna undersökningen och förklarar och motiverar sina val, sitt upplägg och sitt bidrag. Vidare ska varje student inleda diskussionen om minst en annan uppsats genom att agera opponent, samt delta aktivt i diskussioner om de uppsatser som ingår i respektive seminariegrupp.
Undervisningen består av handledning och seminarier där teori- och metodfrågor diskuteras. Seminarierna ger studenterna möjlighet att dela erfarenheter och diskutera sitt uppsatsarbete med andra studenter och handledare.
Undervisningsform
Undervisningen består av handledning och seminarier där teori- och metodfrågor diskuteras. Seminarierna ger studenterna möjlighet att dela erfarenheter och diskutera sitt uppsatsarbete med andra studenter och handledare.
Undervisningsform
- Seminarier
- Handledning
- Föreläsningar
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
\- skriftligt problematisera en relevant och specifik studie inom huvudområdet, samt visa förmåga att med helhetssyn identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar
\- visa förmåga att integrera kunskap förvärvad i centrala och kvalificerade kurser inom programmet
\- självständigt genomföra litteratursökning och annan form av datainsamling samt analys av datamaterial utifrån lämplig vetenskaplig metod
\- göra etiska reflektioner och bedömningar av forskningsfrågor och forsknings- och utvecklingsarbeten inom ledarskap
\- muntligt presentera och försvara samt självständigt kritiskt granska vetenskapliga arbeten
\- skriftligt problematisera en relevant och specifik studie inom huvudområdet, samt visa förmåga att med helhetssyn identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar
\- visa förmåga att integrera kunskap förvärvad i centrala och kvalificerade kurser inom programmet
\- självständigt genomföra litteratursökning och annan form av datainsamling samt analys av datamaterial utifrån lämplig vetenskaplig metod
\- göra etiska reflektioner och bedömningar av forskningsfrågor och forsknings- och utvecklingsarbeten inom ledarskap
\- muntligt presentera och försvara samt självständigt kritiskt granska vetenskapliga arbeten
Examinationsformer
Examination sker genom att studenten självständigt skriver ett vetenskapligt examensarbete (uppsats), samt genom att examensarbetet redovisas skriftligt och muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, vid vilket studenten även ska opponera på ett annat arbete. Student som uteblir från detta obligatoriska moment ges möjlighet att genomföra motsvarande moment vid nästa kurstillfälle.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget Godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Sent inkomna uppsatser bedöms inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Handledning är, om särskilda skäl inte föreligger, endast garanterad för den första termin som studenten är registrerad på kursen. Detta gäller oavsett hur ofta studenten har träffat sin handledare. Om studenten återkommer och önskar gå uppsatskursen vid senare tillfälle ges handledning endast i mån av resurser. Om en student beviljas studieuppehåll gäller inte denna regel.
Betyg
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänt (G) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt godkänt på den egna uppsatsen.
För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt väl godkänt på den egna uppsatsen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget Godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Sent inkomna uppsatser bedöms inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Handledning är, om särskilda skäl inte föreligger, endast garanterad för den första termin som studenten är registrerad på kursen. Detta gäller oavsett hur ofta studenten har träffat sin handledare. Om studenten återkommer och önskar gå uppsatskursen vid senare tillfälle ges handledning endast i mån av resurser. Om en student beviljas studieuppehåll gäller inte denna regel.
Betyg
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänt (G) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt godkänt på den egna uppsatsen.
För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt väl godkänt på den egna uppsatsen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom ramen för masterprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom ramen för masterprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.