Sök

Sök

Kursplan Organisatoriska perspektiv på att leda

Engelskt namn: To Lead, the Organizational Perspectives

Kurskod:
2LL019
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller en yrkesexamen omfattande minst 180 hp, inkluderande ett självständigt arbete om minst 15 hp. Examen ska vara inom något av områdena samhällsvetenskap, teknik eller annat relevant område eller ämne.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen ska bidra till att studenten utvecklar en breddad och fördjupad kunskap om att leda och bli ledd i olika typer av organisationer före, under och efter insats. Kursen tar bland annat upp beslutsfattande, organisationsteori, design och kommunikation. Kursen förenar teori och beprövad erfarenhet samt beaktar kritiska perspektiv. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier samt praktisk tillämpning. Delar av kursen kan komma att genomföras via distansutbildning.

Undervisningsform
  • Seminarier
  • Grupparbeten
  • Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

  • Bedöma och formulera vilka krav och utmaningar som olika typer av organisationer kan ställas inför avseende att leda.
  • Kritiskt och systematiskt integrera forskningsresultat, teori och beprövad erfarenhet avseende organisationers agerande vid insats.
  • Bedöma hur etiska aspekter påverkar organisationers förmåga att leda.
  • Med ett kritiskt förhållningssätt identifiera och analysera hur olika organisationsformer påverkar förmågan att leda.

Examinationsformer

Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U).

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges inom ramen för masterprogrammet i ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.

Kursen kan komma att ges helt eller delvis på engelska.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-10-19
Alvesson, M., Blom, M., & Jansson, A. (2021). Värdet av värdegrunder. Fri tanke.

Berggren, P., Prytz, E., Johansson, B., & Nählinder, S. (2011, September). The relationship between workload, teamwork, situation awareness, and performance in teams: a microworld study. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 55(1), 851-855. Sage Publications.

Brehmer, B. (2013). Insatsledning: Ledningsvetenskap hjälper dig att peka åt rätt håll. Försvarshögskolan.

Brunsson, K. (2017). The teachings of management: Perceptions in a society of organizations. Springer.

Denyer, D., Tranfield, D., & Van Aken, J. E. (2008). Developing design propositions through research synthesis. Organization studies, 29(3), 393-413. doi:10.1177/0170840607088020

Gonzales, C., Fakhari, P., & Busemeyer, J. (2017). Dynamic decision making: Learning processes and new research directions. Human factors, 59(5), 713–721. doi:10.1177/0018720817710347

Hollnagel, E., & Woods, D. D. (2005). Joint cognitive systems: Foundations of cognitive systems engineering. CRC press.

Persson, M., & Rigas, G. (2014). Complexity: the dark side of network-centric warfare. Cognition, technology & work, 16, 103-115. doi:10.1007/s10111-012-0248-1

Robertsson, M., & Bergman D. (2021). Vägar till militär etik – en tillämpning. Försvarshögskolan.

Schwaninger, M. (2015). Organizing for sustainability: A cybernetic concept for sustainable renewal. Kybernetes, 44(6/7) 935-954. doi:10.1108/K-01-2015-0008

Simon, H. A. (1996). The Sciences of the Artificial (3rd ed.). MIT Press.

Spak, U. (2020). Time aspects of command and control. In 25th International Command and Control Research & Technology Symposium (ICCRTS), 3-5 November 2020, Southampton, UK (pp. 1-19).

Spak, U., & Andersson, I. (2022). Modelling command and control: potential negative effects of transferring features of the individual to the organisation. In 27th International Command and Control Research and Technology Symposium (ICCRTS), Quebec city, Canada, 25-27 October, 2022.

Stanton, N. A., Salmon, P. M., Walker, G. H., Salas, E., & Hancock, P. A. (2017). State-of-science: situation awareness in individuals, teams and systems. Ergonomics, 60(4), 449-466. doi:10.1080/00140139.2017.1278796

Uhr, C., Frykmer, T., Koelega, S., Cedergårdh, E., Ekman, O., Fredholm, L., & Landgren, J. (2015). Att åstadkomma inriktning och samordning-7 analyser utifrån hanteringen av skogsbranden i Västmanland 2014. Centrum för samhällets resiliens, Lunds universitet.

Enstaka artiklar kan tillkomma.

Enstaka artiklar kan bytas ut.