Sök

Sök

Kursplan Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori - fördjupning

Engelskt namn: Qualitative and Quantitative Methods with Scientific Theory - Advanced

Kurskod:
2LL030
Gäller från termin:
VT 2024
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Studenten ska ha uppnått minst Godkänd (G) på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen bygger vidare på kursen Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori och syftar till att ytterligare fördjupa studentens metodologiska kunskaper och färdigheter inom både kvalitativ och kvantitativ metod. Fördjupningen innebär att under denna kurs ligger tyngdpunkten på den övergripande forskningsdesignen och forskningsfrontens och forskningsproblemets centrala betydelse för utformningen av forskning. Undervisningen består av föreläsningar om hur olika metodologiska vägval inom kvalitativa och kvantitativa metoder, samt vetenskapsteoretiska perspektiv och etiska överväganden, påverkar forskningsdesignens utformning. Under seminarier granskar studenten utförandet av forskning med relevans för huvudområdet. Kursen avslutas med att studenten genomför en litteraturöversikt och forskningsdesign på ett fritt valt ämne inom huvudområdet.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Färdighet och förmåga
  • granska vetenskaplig litteratur med fokus på sambandet mellan problemställning, metod, resultat och dess relevans för kunskapsutvecklingen inom huvudområdet,
  • självständigt analysera och syntetisera befintliga forskningsresultat i syfte att identifiera forskningsproblem och visa på behov av ny kunskap inom huvudområdet,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • analysera utförande av forskning utifrån forskningsetiska principer samt motivera och argumentera för val av ställningstagande,
  • självständigt utforma en relevant forskningsdesign och kunna motivera och argumentera för denna.

Examinationsformer

Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom tre examinerande seminarier och en individuellskriftlig hemtentamen. Två seminarier består av individuell muntlig redovisning av uppgift. Det tredje seminariet är ett oppositionsseminarium bestående av tre delar: muntligt försvar av den individuella skriftliga hemtentamen, opponering på annan studentsskriftliga hemtentamen samt aktivt deltagande vid övriga opponeringar i gruppen.

Betyg
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänt (VG). Betygskriterier redovisassenast vid kursstart. För att erhålla betyget Godkänt (G) på kursen krävs att studenten uppnår betyget Godkänt (G) på kursens alla examinerande moment. För att erhålla betyget Väl godkänt (VG) på kursen krävs, utöver kraven för betyget G, att studenten uppnår betyget VG på den individuella skriftliga hemtentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-06-12
Blaikie, N., & Priest, J. (2017). Social research: Paradigms in action. John Wiley & Sons.
Eldén, S. (2020). Forskningsetik: Vägval i samhällsvetenskapliga studier. Studentlitteratur.
Gustafsson, K., & Hagström, L. (2018). What is the point? Teaching graduate students how to construct political science research puzzles. European Political Science, 17, 634-648. https://doi.org/10.1057/s41304-017-0130-y
Jacobsen, D. I., & Andersson, S. (2017). Hur genomför man undersökningar? Introduktion till samhällsvetenskapliga metoder. Studentlitteratur.
Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of mixed* *methods research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
Jesson, J., Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing your literature review: Traditional and systematic techniques. Doing Your* *Literature Review. SAGE Publications Ltd.
Enstaka artiklar kan tillkomma.