Kursplan Att skapa och nyttja ledningsförmåga
Engelskt namn: To Create and Use Command and Control Capability
Kurskod:
2LL060
Gäller från termin:
HT 2022
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-03-23
Behörighetskrav
Godkända studier på minst 30 hp inom huvudområdet Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet, eller inom huvudområdet försvarssystem, eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen fokuserar på hur krav på framtida ledningssystem kan identifieras och hur ledningssystem kan utvecklas baserat på dessa krav. Kursen tar också upp anpassning av befintliga system till nya förutsättningar. Det ledningsvetenskapliga ramverket med designlogik och funktionsteori, samt det systemiska förhållningssättet utgör kursens teoretiska grund. Kursen syftar till att ge studenten förutsättningar att självständigt kunna bidra till utvecklingsarbete för ledningssystem.
Under kursen varvas föreläsningar, seminarier och självständiga litteraturstudier med att studenten självständigt arbetar med en projektuppgift. Syftet med föreläsningarna är att introducera området och att lyfta fram nyckelfrågor inom kurslitteraturen för att underlätta för studentens litteraturstudier inför seminarierna och projektuppgiften. Syftet med seminarierna är att fördjupa studentens förståelse för kurslitteraturen och för centrala frågor avseende framtida ledningssystem. Projektuppgiften innebär identifiering av krav på ledningssystem i en specifik kontext och framtagande av ett designförslag för ett nytt ledningsystem, eller del därav, och en anpassning av ett befintligt ledningssystem, eller del därav. I uppgiften ska även ett förslag till utvärdering av designförslaget ingå.
Undervisningsform
Under kursen varvas föreläsningar, seminarier och självständiga litteraturstudier med att studenten självständigt arbetar med en projektuppgift. Syftet med föreläsningarna är att introducera området och att lyfta fram nyckelfrågor inom kurslitteraturen för att underlätta för studentens litteraturstudier inför seminarierna och projektuppgiften. Syftet med seminarierna är att fördjupa studentens förståelse för kurslitteraturen och för centrala frågor avseende framtida ledningssystem. Projektuppgiften innebär identifiering av krav på ledningssystem i en specifik kontext och framtagande av ett designförslag för ett nytt ledningsystem, eller del därav, och en anpassning av ett befintligt ledningssystem, eller del därav. I uppgiften ska även ett förslag till utvärdering av designförslaget ingå.
Undervisningsform
- Seminarier
- Föreläsningar
- Självständiga litteraturstudier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om det ledningsvetenskapliga ramverket och det systemiska förhållningssättet vid utveckling av ledningssystem
- visa kunskap om granskning och utvärdering av designförslag.
Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera krav på ledningssystem
- självständigt ge förslag till utveckling och anpassning av ett ledningssystem, eller del därav, utifrån identifierade krav.
Examinationsformer
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift i form av en projektrapport.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna inlämningsuppgifter betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning på den skriftliga inlämningsuppgiften sker genom en tregradig betygsskala; Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna inlämningsuppgifter betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning på den skriftliga inlämningsuppgiften sker genom en tregradig betygsskala; Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.