Kursplan Individuella perspektiv på att leda
Engelskt namn: Individual Perspectives on Leading
Kurskod:
2LL062
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-01-23
Behörighetskrav
Kurser omfattande minst 180 hp, inkluderande ett självständigt arbete om minst 15 hp.
Kunskaper i engelska motsvarande Eng B eller Eng 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).
Kunskaper i engelska motsvarande Eng B eller Eng 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Med utgångspunkt i de krav och utmaningar som kan påverka en ledare i dennes roll, kommer studenten, genom studier av beteendevetenskapliga forskningsområden, skapa förutsättningar för att bredda och fördjupa sina individuella perspektiv på att leda inom kontexten försvar, krishantering och säkerhet.
I kursen kommer studenten att bredda och fördjupa individuella perspektiv på att leda inom kontexten försvar, krishantering och säkerhet, genom studier av beteendevetenskapliga forskningsområden med utgångspunkt i de krav och utmaningar som kan påverka ledaren i dennes roll. Under kursen problematiserar och diskuterar studenten individiduella perspektiv på att leda utifrån tre teman:
\- självledarskap och ledarutveckling,
\- stress, hälsa och prestation, och
\- beslutsfattande.
Studenten introduceras i individuella aspekter kopplat till hållbar utveckling.
Genom föreläsningar, litteraturstudier och deltagande vid obligatoriska seminarier ges studenten möjlighet att förena teori med beprövad erfarenhet. Varje tema omfattar ett antal föreläsningar. I slutet av kursen opponerar studenten på kursdeltagares arbeten vid ett obligatoriskt seminarium.
Undervisningsform
I kursen kommer studenten att bredda och fördjupa individuella perspektiv på att leda inom kontexten försvar, krishantering och säkerhet, genom studier av beteendevetenskapliga forskningsområden med utgångspunkt i de krav och utmaningar som kan påverka ledaren i dennes roll. Under kursen problematiserar och diskuterar studenten individiduella perspektiv på att leda utifrån tre teman:
\- självledarskap och ledarutveckling,
\- stress, hälsa och prestation, och
\- beslutsfattande.
Studenten introduceras i individuella aspekter kopplat till hållbar utveckling.
Genom föreläsningar, litteraturstudier och deltagande vid obligatoriska seminarier ges studenten möjlighet att förena teori med beprövad erfarenhet. Varje tema omfattar ett antal föreläsningar. I slutet av kursen opponerar studenten på kursdeltagares arbeten vid ett obligatoriskt seminarium.
Undervisningsform
- Seminarier
- Föreläsningar
- Självstudier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Färdighet och förmåga
- använda forskningsresultat/teori och relatera till beprövad erfarenhet för att problematisera och diskutera vilka krav och utmaningar som kan komma att påverka individer i ledningsroller
- använda forskningsresultat/teori och relatera till beprövad erfarenhet för att problematisera och diskutera hur individer i ledningsroller kan förbereda sig inför insatser, hantera insatser när de sker, och efter insatser lära av erfarenheterna.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån forskningsresultat sammanfatta och värdera ledarens roll inom sektorn försvar, krishantering och säkerhet.
Examinationsformer
Examinerande seminarier (Examining seminars) 1 hp, tvågradig betygsskala
Individuell skriftlig hemtentamen (Individual written take-hom examination) 6,5 hp, tregradig betygsskala
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och examinerande seminarier.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning för hela kursen sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
På examinerande seminarier ges betyget U eller G. På den skriftliga hemtentamen ges betyget U, G eller VG.
För att erhålla betyget G på kursen krävs att studenten uppnår betyget G på kursens examinerande seminarier och betyget G på den skriftliga hemtentamen.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs utöver krav för G, att studenten uppnår betyget VG på den skriftliga hemtentamen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Individuell skriftlig hemtentamen (Individual written take-hom examination) 6,5 hp, tregradig betygsskala
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och examinerande seminarier.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betygssättning för hela kursen sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
På examinerande seminarier ges betyget U eller G. På den skriftliga hemtentamen ges betyget U, G eller VG.
För att erhålla betyget G på kursen krävs att studenten uppnår betyget G på kursens examinerande seminarier och betyget G på den skriftliga hemtentamen.
För att erhålla betyget VG på kursen krävs utöver krav för G, att studenten uppnår betyget VG på den skriftliga hemtentamen.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Kursen ersätter Individuella perspektiv på att leda 7.5 hp (2LL021).
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Kursen ersätter Individuella perspektiv på att leda 7.5 hp (2LL021).
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.