Sök

Sök

Kursplan Samhällen i krig och konflikt 1500-2000

Engelskt namn: Societies in War and Conflict 1500-2000

Kurskod:
2MH065
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområde inom humaniora eller samhällsvetenskap, eller Officersexamen omfattande minst 180 hp. 30 hp i historia, historia med inriktning mot militärhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B eller engelska 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med kursen är fördjupa perspektiven om vilka möjligheter och begränsningar olika typer av samhällsorganisationer medfört för att föra krig. Detta inbegriper frågor om olika samhällsformationers motståndskraft och uthållighet i kris, krig och konflikt. På kursen studeras metodologiskt hur politiska, ekonomiska, sociala och organisatoriska faktorer påverkat utvecklingen i ett antal historiska fall. Kursen är organiserad kronologiskt med fördjupningar.

Under kursen kombineras föreläsningar och självstudier i syfte att förstå samspelet mellan samhällsorganisation och militär förmåga ur ett historiskt perspektiv. Seminarierna fördjupar och problematiserar kursens tematik och övar den muntliga förmågan. Sammantaget skapar läraktiviteterna en helhet avseende historiska synteser, relationen mellan krig och komplexa samhällsprocesser samt förmåga till uthållighet och militär motståndskraft. Under kursen skrivs en essä vars inrikting bestäms redan vid kursens inledning och skrivs löpande.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa befäst kunskap avseende växelverkan mellan samhällsorganisation och militär förmåga i olika historiska kontexter,
  • visa insikt om möjligheter och begränsningar i syntetiserande förklaringsförsök i historisk forskning.

Färdighet och förmåga

  • kritiskt och systematiskt integrera kunskap i analyser av relationen mellan krig och komplexa samhällsprocesser, där fokus ligger på generandet av militära resurser samt förmåga till samhällelig uthållighet och motståndskraft,
  • kritiskt, självständigt och kreativt förhålla sig till historiska synteser kring relationen mellan krig och samhällsorganisation,
  • visa befäst skriftlig och muntlig vetenskaplig kommunikativ förmåga, att diskutera den historiska relationen mellan krig och samhällsorganisation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa insikt om historiska syntesers möjligheter och begränsningar,
  • visa grundlagd förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
  • visa god förståelse för den komplexa relationen mellan krigföring och samhällsorganisation, samt för förklaringskraften hos historiska synteser på detta område.

Undervisningsform
  • Seminarier
  • Föreläsningar
  • Självstudier

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier med betygsskalan U och G. I examinationen ingår också en individuell essä vars inriktning bestäms vid kursens start. På denna del av examinationen tillämpas betygsskalan U, G och VG.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) för essä och tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G) för seminarier. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på essän och betyget Godkänt (G) på seminarierna.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges inom masterprogrammet Krig, kultur och samhälle. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-05-10
2MH065 Samhällen i krig och konflikt 1500–2000

Glete, Jan, War and the State in Early Modern Europe: Spain, the Dutch Republic and Sweden as Fiscal-Military States (Routhledge,London & New York, 2001) (ca. 220 sidor).

Knox, MacGregor & Murray, Williamson (reds.) The dynamics of military revolution 1300-2050 (Cambridge University Press, Cambridge 2001) (ca. 200 sidor).

Lamb, Christina, Our Bodies, Their Battlefield: What War Does to Women (Harper Collins, London 2021) (ca 400 sidor).

MacMillan, Margaret, War: How Conflict Shaped Us (Random House, New York 2020) (ca. 300 sidor).

Magnusson, Lars, “Finns det minimikrav och optimumnormer också när det gäller den historiska syntesen?”, i Historisk Tidskrift,

2003, nummer 2, s. 247–258 (11 sidor).

Myrdal, Janken, ”Syntesens roll och världshistorien. Samhällelig komplexitet och imperiernas historia”, i Historisk Tidskrift, 2003,

nummer 2, s. 259–284 (25 sidor).

Tilly, Charles, Coercion, Capital and European States, A.D. 990 – 1992 (Oxford, Blackwell 1992) (ca. 270 sidor).

Tooze, Adam, The Deluge: The Great War and the Remaking of the Global Order 1916-1931 (Penguin Books, London 2015) (ca 600 sidor).

Winton, Patrik, "Politics of Debt, War and Peace: Scandinavia 1800-1830", Scandinavian Journal of History 2013 (17 sidor).

Totalt: ca 2 000 sidor