Sök

Sök

Kursplan Teori och metod, militärhistoria

Engelskt namn: Theory and Method, Military History

Kurskod:
2MH066
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområde inom humaniora eller samhällsvetenskap, eller Officersexamen omfattande minst 180 hp. 30 hp i historia, historia med inriktning mot militärhistoria, idéhistoria eller ekonomisk historia. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B eller engelska 6 (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper och färdigheter i tillämpning av historievetenskaplig teori och metod. Kursens seminarier är inriktade mot laborativ teori- och metodtillämpning på tentativa uppsatsprojekt, där studenterna övas i att värdera olika teoriers och metoders tillämplighet och relevans i förhållande till historiska undersökningar. En bred teori- och metodtillämpning representerar en särskild nivåhöjning på denna kurs i förhållande till metod- och teorikurser på grundläggande nivå.

Under kursen introduceras olika vetenskapliga teorier och metoder genom sjävstudier, seminarier och PM-skrivning. Metoder tillämpas praktiskt med laborativa inslag och övningar. Läraktiviteterna ger sammantaget kunskaper för att självständigt identifiera och använda många olika metoder och teorier samt även bedöma teoriers och metoders etiska aspekter.

Undervisningsformer
Seminarier

Övningar

Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • visa breddad kunskap och förståelse avseende teori- och metodtillämpning på det militärhistoriska forskningsområdet,
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet.

Färdighet och förmåga
  • kritiskt, självständigt och kreativt identifiera behov av teori- och metodtillämpning i historiska undersökningar samt genomföra kvalificerade laborationer med vald teori och metod,
  • visa sådan metodologisk färdighet som krävs för att självständigt arbeta i kvalificerad verksamhet eller med viss handledning bedriva forskning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • inom huvudområdet göra bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter rörande val av teori och metod,
  • visa insikt om vetenskapens teoretiska och metodologiska möjligheter och begränsningar, samt om behovet av forskningsetiska överväganden i vissa typer av historiska undersökningar,
  • visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap på det teoretiska och metodologiska området, samt att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling på detta färdighetsområde.

Examinationsformer

Teori och metod
Omfattning: 15.0 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminarier. På dessa används betygsskalan U och G. I examinationen ingår även individuella skriftliga PM. På dessa används betygsskalan U, G och VG.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG) för PM och tvågradig betygsskala: Underkänd (U) och Godkänd (G) förseminarier. Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på majoriteten av individuella skriftliga PM och betyget Godkänt (G) på seminarierna.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges inom Masterprogrammet Krig, kultur och samhälle. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2022-11-07
Litteraturlista 2MH066 Teori och metod militärhistoria
HUVUDBÖCKER

Claus, Peter & Marriot, John, History. An introduction to Theory, Method and Practice, ca 500 s. [läsinstruktion: ca 300 s.]

Elder-Vass, Dave. The Reality of Social Construction. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. 280 s. (e-bok) [läsinstruktion: ca 150 s.]

Paul, Herman, Key issues in Historical Theory. Routledge 2015. 160 sidor

Sammanlagt: ca 600 s.

TEMA 1: Vetenskapsfilosofi och hermeneutik

Persson, Johannes & Sahlin, Nils-Eric, Vetenskapsfilosofi för sanningssökare, Lunds universitet 2013 (webbpublikation: https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5823130/8085332.pdf) [valda delar, ca 100 s]
Ödman, Per-Johan, Tolkning, förståelse, vetande: hermeneutik i teori och praktik, 3., oförändr. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2016[2017] s. 7-129

Totalt: Ca 220 sidor

TEMA 2. Strukturalism

Blackledge, Paul “War and Revolution: Friedrich Engels as a Military and Political Thinker”, War & Society, 2019 (38):2, 18 s.

Cochrane, Glynn, Max Weber's Vision for Bureaucracy: A Casualty of World War I, Palgrave Macmillan: London 2017 [läsinstruktion: tre kapitel, sammanlagt 60 s]

Elgán, Elisabeth, ”Fernand Braudels artikel ’La longue durée’ och svensk historieskrivning idag – några reflexioner” Historisk tidsskrift 2010(130):4, s. 739-749.

Eulriet, Iréne, “Durkheim and Approaches to the Study of War”, Études Durkheimiennes, 2010, Vol. 16, 17 s.

Kipp, Jakob W., “Lenin and Clausewitz: The Militarization of Marxism 1914–1921”, Military Affairs 1985: 4, 8 s.

Larsson, Esbjörn, Från adlig fostran till borgerlig utbildning. Kungliga Krigsakademien 1792 – 1866, Uppsala University Press, Uppsala 2005, 21 s. (tillgänglig online)

Lenin, Vladimir I., “War and Revolution”, 23 s., tillgänglig online på: https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1917/may/14.htm
Zedong, Mao, On Guerilla Warfare, University of Illinois Press; Chicago 2000, 111 s.

Sammanlagt 250 s.

TEMA 3: Socialkonstruktivism och genusteori

Glenn, Perry, ”Huntington and his Critics: The West and Islam”, Arab Studies Quarterly, Winter 2002, vol. 24, issue 1, 18 s.

Huntington, Samuel P. ”The Clash of Civilizations?” Foreign Affairs Summer 1993, 10 s.

Sperling, James, ”National Security Cultures, technology of public goods supply & Security governance”, i Kirchner, Emil J. och Sperling, James, National Security Cultures: Patterns and Global Governance, Taylor & Francis London 2010, s. 1-18, 18 s.

Kirchner, Emil J. och Sperling James ”Part I: Europe”, i Kirchner, Emil J. och Sperling, James, National Security Cultures: Patterns and Global Governance, Taylor & Francis London 2010, s. 19-124, 106 s.

Ahlbäck, Anders, Manhood and the Making of the Military: Conscription, Military Service and Masculinity, 1917–1939, Ashgate, Farnham 2014, kapitel 4: Educating the Citizen-Soldier, s. 107–144), 37 s. (tillgänglig digitalt)

Tosh, John, ”Hegemonic Masculinity and the History of Gender”, i Stefan Dudink, Karen Hagemann och John Tosh, Masculinities in Politics and War: Gendering Modern History, Manchester University Press, Manchester 2004, 19 s.

Cockburn, Cynthia, ”War and Security: Women and Gender – An Overview of the Issues”, Gender and Development, vol 21 (3), Routledge 2013 (p. 433-452), 19 s.

Pendlebury, Jarrod, “Bourdieu in the Military: The Field of Officer Training in Three Air Forces”, i Soili Paananen och Antti-Tuomas Pulkka (red.), Processes and Practices in Military Training and Education, National Defence University; Helsingfors 2019, 17 s., tillgänglig online på: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/173166/Paananen%26Pulkka\_Processes%20and%20Practices\_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sammanlagt: 330 sidor

TEMA 4: Postmoderna perspektiv

Salomon, Kim, ”Den kulturella vändningens provokationer” i Tidskriften Scandia 75:1, 2010

Edenheim, Sara, ”Den kulturella förevändningen. Om historieämnet, poststrukturalismen och konflikten som inte får finnas” i Tidskriften Scandia 75:1, 2010

“The politics of ‘reality’: Derrida’s subversions, constructivism and German military involvement abroad”, I Maja Zehfuss, Constructivism in International Relations: The Politics of Reality, (Cambridge 2001) s. 196-249. (finns som e-bok) (54 s.)

Diane Rubenstein, “WHY WAR? Derrida, Baudrillard, and the Absolute Televisual Image”, Diane Rubenstein m.fl., In/visible war (Ithaka N.Y. 2019), s. 229-248 (finns som e-bok) 20 s.

Nick Dorzweiler , “Democracy’s Disappointments: Insights from Dewey and Foucault on World War I and the Iranian Revolution”, Constellations: An international journal of critical & democratic theory (mars 2017, vol. 24), s. 40-50. (finns som e-bok) (11 s.)

Roger Deacon, “Clausewitz and Foucault: War and power”, i Scientia Militaria. South African Journal of Military Studies (2003, vol. 31, nr. 1), s. 37-48. (finns som e-bok) (12 s).

Koselleck, Reinhart, Richter, Michaela W, “Crisis” in Journal of the History of Ideas Vol. 67, No. 2 (April 2006), s. 357-400 (44 sidor).

Ben Rogaly & Becky Taylor, “‘They Called Them Communists Then … What D'You Call ‘Em Now? … Insurgents?’. Narratives of British Military Expatriates in the Context of the New Imperialism”, I Journal of Ethnic and Migration Studies (2010, vol. 36, s. 1335-1351) (finns som e-bok) ( 17 s).

Robert Spencer, “Edward Saïd and the war in Iraq”, i New Formations, 2006, vol. 59, s. 52-62. (finns som e-bok) (11 s.)

Sammanlagt: ca 200 s.

TEMA 5: Forskningsmetodik

Boréus, Kristina & Bergström, Göran (red.), Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan, Studentlitteratur, Lund, 2018. Kap 1-6, och 9. Ca 320 sidor

Esaiasson, Peter et al., Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. Femte upplagan, Stockholm: Wolters Kluwer (2017). S. 1-234, 287-312, 403-404. Ca 260 sidor

Mahoney, James, Goertz, Gary, “A Tale of Two Cultures: Contrasting Quantitative and Qualitative Research”, Political Analysis, Vol. 14, No. 3, Special Issue on Causal Complexity and Qualitative Methods (Summer 2006), pp. 227-249. Cirka 20 sidor

Mahoney, James, “Comparative-Historical Methodology”, Annual Review of Sociology Vol. 30 (2004), pp. 81-101. Cirka 20 sidor

Sammanlagt: ca 600 s

TOTALT, hela kursen: ca 2200 s.

Till detta kan fogas artiklar och annan litteratur på upp till 200 sidor enligt kursansvarigs instruktion.