Sök

Sök

Kursplan Skandinavien och det trettioåriga kriget, 1618-1648

Engelskt namn: Scandinavia and the Thirty Years´ War, 1618-1648

Kurskod:
2MH087
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för Militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2024-01-23

Behörighetskrav

Kurser inom humaniora eller samhällsvetenskap om minst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B eller engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med kursen är att studenten självständigt uppnår insikt om trettioåriga kriget (1618-1648) i syfte att utifrån en politisk och militärhistorisk kontext självständigt analysera orsaker till och konsekvenser av det skandinaviska deltagandet.

Under kursen kombineras föreläsningar med självständiga litteraturstudier för att analysera de historiska perspektiven rörande skandinavisk krigföring under den tidigmoderna epoken. Kursens seminarier är pedagogiskt centrala, då de möjliggör för studenten att utveckla sin förmåga att muntligt presentera sina insikter och argument, samtidigt sin de stärker kursens tematik. Kursens läraktiviteter skapar förutsättningar för studenten att kumulativt bygga en avvägd förståelse för skandinaviska staters deltagande i konflikter, både inom Skandinavien, det Tysk-romerska riket och östra Europa. Studierna omfattar såväl regelrätta som proxy-krig. Avslutningsvis genomförs en hemtentamen för skapa en analytiskt grundad helhetsbild av krig, kultur och samhälle under trettioåriga kriget.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Självständiga litteraturstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • uppvisa kunskap om skandinavisk militär struktur och krigföring, särskilt avseende relationen mellan civilt och militärt, inom och utom Skandinavien under trettioåriga kriget

Färdighet och förmåga
  • skriftligt och muntligt diskutera militärhistorisk forskning, på ett vetenskapligt sätt, särskilt rörande skandinavisk krigföring och påverkan på lokalsamhället
  • tillämpa ett holistiskt förhållningssätt rörande relationen mellan krig, kultur och samhälle i Skandinavien och Europa under trettioåriga kriget

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • identifiera behov av ytterligare egen kunskap på området.

Examinationsformer

Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminariersamt genom en individuell hemtentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten disponerar tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssättsinte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på seminarierna,samt Godkäd (G) på hemtentamen. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget Väl Godkänd (VG) på mer än hälften av seminarierna,samt betyget Väl Godkänd (VG) på hemtentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-05-08
Primary Source (specific pages are pre-linked in the seminar readings):
Robert Monro, Monro His expedition vvith the vvorthy Scots Regiment (called Mac-Keyes Regiment) (London, 1637). This is free online searchable edition.
Anon, (attributed to Watts, William), The Swedish Discipline: Religious, Civile, Military (London, 1632). This is free online searchable edition.
Course Text Books
Geoffrey Parker (ed.), The Thirty Years’ War (2nd Edition, 1997) – e-book in the library
Cicely Veronica Wedgwood, The Thirty Years’ War (1938, 2005 edition)
Additional Secondary Sources
R. C. Anderson, Naval Wars in the Baltic During the Sailing-Ship Epoch, 1522-1850 (London, 1910), pp.47-70.
Olli Bäckström, Snapphanar and Power States: Insurgency and the Transformation of War in Sweden and Denmark 1643-1645 (University of Eastern Finland, 2018), pp.63-81, 97-200, 258-297.
Debate Article: “The Thirty Years War”, German History, vol. 36, Issue 2 (June 2018), pp.252–270 on the 400th anniversary of the Treaty of Westphalia, a number of leading scholars reflected upon the Thirty Years’ War.
Robert von Freideburge, Luther's Legacy: The Thirty Years War and the Modern Notion of 'State' in the Empire, 1530s to 1790s (Cambridge, 2016), pp.168-207
Alexia Grosjean, An Unofficial Alliance (Leiden, 2003), pp.74-98
Gunner Lind, “Interpreting a Lost War: Danish Experiences 1625 to 1629” in Religionskriege im alten Reich und in Alteuropa (Münster: Aschendorff, 2006), pp.487-510
Gunner Lind, “Commissaries, Officers, and Politics in an Early Modern Army: Denmark-Norway (1614-1660)” in Anna Maria Forssberg, Hallenberg, M., Husz, O. & Nordin, J. (eds.), Organizing History: Studies in Honour of Jan Glete (Lund: Nordic Academic Press, 2011), pp.69-96.
Paul D. Lockhart, Denmark, 1513-1660: The Rise and Decline of a Renaissance Monarchy (Oxford, 2011), pp.148-166. ‘Denmark and Sweden, 1596-1624’
G. Mortimer, ‘Did Contemporaries Recognize a “Thirty Years’ War”?’ English Historical Review, vol.116, no.465 (2001), pp.124-136
Steve Murdoch, Britain, Denmark-Norway and the House of Stuart, 1603-1660: A Diplomatic and Military Analysis (2003). Chapters 3 & 9.
Steve Murdoch ‘Nicrina ad Heroas Anglos. An overview of the British and the Thirty Years' War’ in Serena Jones (ed.) Britain Turned Germany: The Thirty Years’ War And Its Impact On The British Isles 1638-1660 (Helion, 2020), pp.15-36
Steve Murdoch and Alexia Grosjean, Alexander Leslie and the Scottish Generals of the Thirty Years' War, 1618-1648 (London, 2014)
S. Murdoch and A. Grosjean,’El ejército sueco, 1628-1632’ in Desperta Ferro. Revista de Historia Militar Y Politica, vol.27 (2017), pp.30-36. - This is provided as a course resource in English translation by the authors as “The Composition of the Swedish Army 1628-1633”
Steve Murdoch, Kathrin Zickermann and Adam Marks, 'The Battle of Wittstock 1636: Conflicting Reports on a Swedish Victory in Germany' in Northern Studies, 43 (2012), pp.71-109.
Steve Murdoch and Kathrin Zickermann, ‘Bereft of all Human Help?’: Scottish Widows during the Thirty Years’ War (1618-1648) in Northern Studies, 50 (2019), pp.114-134
Steve Murdoch and Kathrin Zickermann, ‘The Battle of Lemgo, 17 October 1638: An Empirical Re-evaluation' in Militärhistorisk Tidskrift (December 2023)
Geoffrey Parker, ‘Why did the Dutch Revolt Last Eighty Years? In Transactions of the Royal Historical Society, Vol. 26 (1976), pp. 53-72
David Parrott, Richelieu’s Army: War, Government and Society in France, 1624-1642 (Cambridge, 2001) – 30 pages by index search (i.e. no single chapter).
E. L. Petersen, ‘Defence, War and Finance: Christian IV and the Council of the Realm 1596-1629’ in Scandinavian Journal of History, 7 (1982), pp.277-313
E. L. Petersen, ‘The Danish Intermezzo’ in G. Parker, (ed.), The Thirty Years’ War (1997), pp.64-73
Josef Polisensky, ‘The Thirty Years’ War and the Crisis and Revolutions of Seventeenth Century Europe’ in Past & Present (1968), Vol. 39, pp.34-43
Pärtel Piirimäe, ‘Just War in Theory and Practice: The Legitimation of Swedish Intervention in the Thirty Years War’ in The Historical Journal, Vol. 45, No. 3 (Sep., 2002), pp.499-523
Erik Ringmar, Identity, Interest and Action: A Cultural Explanation of Sweden's Intervention in the Thirty Years War (Cambridge University Press, 1996), pp.110-186
N.M. Sutherland, ‘The Origins of the Thirty Years War and the Structure of European Politics,’ English Historical Review, vol.107, no.424 (1992), pp.587–625
Michael Wanner, ‘Albrecht of Wallenstein as “General of the Ocean and the Baltic Seas” and the Northern maritime plan’, in Forum Navale, no. 64 (2008), pp.8-33
Cicely Veronica Wedgwood, The Thirty Years’ War (1938, 2005 edition), pp.11-68.
Peter Wilson, ‘The Causes of the Thirty Years' War’ in English Historical Review. 123:502 (2008), pp.554-586 NB
Circa 1600 pages.