Sök

Sök

Kursplan Politisk psykologi i krisskeenden

Engelskt namn: Political Psychology and Crisis Management

Kurskod:
2SS066
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och internationell samverkan
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Antagen till masterprogrammet i politik och krig eller till forskarutbildning i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursens grundläggande antagande är att det krävs insikter i både psykologiska och institutionella perspektiv för att förstå ageranden och ställningstaganden i krisskeenden. Kriser handlar ofta om snabba förändringar i oönskad riktning eller allvarliga händelser med omfattande konsekvenser för många människor eller grupper. Sådana skeenden tvingar fram svåra och värdeladdade prioriteringar av resurser. Dessa formas i sin tur av individuella förmågor och kunskaper hos beslutsfattare i samspelet med grupper och nätverk i den institutionella miljön. Kursen fördjupar sig i några akademiska diskurser som har varit tongivande för samtida forskning inom beslutsteori, policyskapande och krishantering. Kursen inleds med en översikt av politisk psykologi som vetenskapligt område och fokuserar sedan på den institutionella och politiska kontextens roll för beslutsfattande och policyskapande. Kursen erbjuder således ett flertal analytiska verktyg som kan användas för att förstå samspelet mellan psykologiska och institutionella faktorer såsom de manifesteras i krishanteringsprocesser. Centrala kunskapsområden som berörs är ledarskap och ledarstil, samarbete och samverkan (inklusive beslutsfattande och gruppdynamiker), kognition och emotion (inklusive analogitänkande) och probleminramning.

Kursen består av föreläsningar och seminarier. Studenterna ska även granska fall av beslutsprocesser och utifrån dessa identifiera faktorer och förhållanden som bidrar till politikens utfall.

Undervisningsform
  • Seminarier
  • Föreläsningar

Mål

Vid kursens slut förväntas studenten kunna:

  • Kritiskt redogöra för, analysera och diskutera bidrag till forskningslitteraturen om krishantering och politisk psykologi,
  • Utvärdera dessa ansatser med avseende på metodanvändning och användbarhet för enskilda problemställningar inom ämnesområdena,
  • Identifiera och utvärdera teoretiska likväl som praktiska problem och lösningar inom områdena krishantering och politisk psykologi.

Examinationsformer

Ansvar för att presentera litteraturen och driva diskussionen vid del av ett litteraturseminarium.

Examination sker genom inlämning av skriftlig uppgift som består i att individuellt författa ett kurspapper.

Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande, liksom inlämning av korta läsrapporter inför seminarier.

Student som uteblir från mer än ett obligatoriskt moment kan ej bli godkänd på kursen. Ett (1) frånvarotillfälle ska ersättas av en (skriftlig eller muntlig) uppgift. Student som ej är närvarande får delta i seminariet nästa gång kursen ges.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Studenten har tre dagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget godkänt krävs godkänt fullgjort deltagande i obligatoriska moment, godkänt på den skriftliga examinationsuppgiften samt läsrapporten. För betyget väl godkänt krävs att kraven på godkänt uppfylls samt väl godkänt på den skriftliga examinationsuppgiften.

Betygskriterier redovisas i kursbeskrivning.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändras har studenten rätt att två gånger per läsår under en tvåårsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursen ges som valbar kurs inom Magisterprogrammet i politik och krig. Kursen ges på engelska.

  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-11-01
Boin, A., ‘t Hart, P., McConnell, A. & Preston, T. (2010). “Leadership Style, Crisis Response and Blame Management: The Case of Hurricane Katrina”, Public Administration, 88(3): 706-723.

Brändström, A., Bynander, F. and Hart, P.T., (2004). Governing by looking back: Historical analogies and crisis management, Public Administration, 82, 1, pp.191-210.

Cottam, M.L., Dietz-Uhler, B., Mastor, E. & Preston, T. (2004/2010/2015). Introduction to Political Psychology. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Greenstein, F. I. (1992). “Can personality and Politics be Studied Systematically?”, Political Psychology, 13(1): 105-128.

Kaarbo, J. & Kenealy, D. (2017). Precedents, parliaments, and foreign policy: historical analogy in the House of Commons vote on Syria, West European Politics, 40, 1, pp. 62-79

Schafer, M. & Crichlow, S. (2010). Groupthink vs. High-Quality Decision Making in International Relations, NY: Columbia University Press (304p)

Stone, D. (2012). Policy Paradox: The Art of Political Decision Making. 3rd ed. New York: Norton. (385p)