Kursplan Ledarskap under påfrestande förhållanden, teoretiska grunder
Engelskt namn: Leadership under Demanding Conditions, Theoretical Foundation
Kurskod:
1LL061
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01
Behörighetskrav
Engelska B eller Engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen ger grundläggande kunskap om ledarskap och ledarskapsteori.
Kursen studerar ledarskap ur olika perspektiv såsom personlighet, beteenden och processer. Utifrån ledarskapsteori studeras faktorer som har betydelse för att utveckla lämpliga och önskvärda, samt undvika olämpliga och icke önskvärda ledarbeteenden hos ledare på olika organisatoriska nivåer. Ledarskapsteorier och modeller som avhandlas i kursen diskuteras i relation till deras relevans för ledarskap under påfrestande förhållanden. Ledarskapsrelaterade problem och utmaningar vid insater under påfrestande förhållanden diskuteras. Kursen genomförs som en kombination av föreläsningar, självstudier och seminarier. Kursen avslutas genom en skriftlig hemtentamen, i vilken studenten självständigt problematiserar ledarskap under påfrestande förhållanden och kritiskt diskuterar villkoren för dess utövande.
Undervisningsformer
Kursen studerar ledarskap ur olika perspektiv såsom personlighet, beteenden och processer. Utifrån ledarskapsteori studeras faktorer som har betydelse för att utveckla lämpliga och önskvärda, samt undvika olämpliga och icke önskvärda ledarbeteenden hos ledare på olika organisatoriska nivåer. Ledarskapsteorier och modeller som avhandlas i kursen diskuteras i relation till deras relevans för ledarskap under påfrestande förhållanden. Ledarskapsrelaterade problem och utmaningar vid insater under påfrestande förhållanden diskuteras. Kursen genomförs som en kombination av föreläsningar, självstudier och seminarier. Kursen avslutas genom en skriftlig hemtentamen, i vilken studenten självständigt problematiserar ledarskap under påfrestande förhållanden och kritiskt diskuterar villkoren för dess utövande.
Undervisningsformer
- Seminarier
- Föreläsningar
- Självstudier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- förklara vad som inom ledarskapsforskning identifierats som ledarskapsrelaterade problem och utmaningar för chefer, ledare och medarbetare i samband med insatser under påfrestande förhållanden.
Färdighet och förmåga
- differentiera de ledarskapsteorier och modeller som avhandlas i kursen och diskutera kritiskt deras relevans för ledarskap under påfrestande förhållanden,
- diskutera kritiskt villkoren för utövande av ledarskap under påfrestande förhållanden på olika organisationsnivåer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera och diskutera ledarskap under påfrestande förhållanden i relation till generellt ledarskap.
Examinationsformer
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg för kursen ges i en tregradig betygsskala, Väl godkänt (VG) Godkänt (G) eller Underkänt (U). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom masterprogrammet ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursen ges inom masterprogrammet ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet. Kursen kan även komma att ges som fristående kurs.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.