Sök

Sök

Kursplan Ledningsvetenskap, teoretiska grunder

Engelskt namn: Command and Control Science, Theoretical Foundations

Kurskod:
1LL066
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-02-20

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet. Engelska B eller Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen skapar möjlighet för studenten att bygga kunskap om ledning för försvar, krishantering och säkerhet och om ledningsvetenskapliga teorier och centrala begrepp. Detta görs genom att kursens innehåll presenteras på föreläsningar, genom studier av litteratur, genom praktiska moment i form av grupparbeten där vissa fenomen illustreras, genom seminarier där begrepp, teori och fenomen diskuteras, och genom skrivandet av hemtentamen.

Kursen introducerar teori om ledningens funktioner. Vidare diskuteras vilka krav som kan ställas på ledningssystem avsedda för försvar, krishantering och säkerhet, där olika systemkomponenter bl.a. metoder, organisation, personal och teknik, behandlas översiktligt. Vidare studeras ledningsprocesser, där både förberedelser inför insatser, och genomförande och anpassning av pågående insatser, behandlas.

Undervisningsform
  • Seminarier
  • Grupparbeten
  • Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för och förklara det ledningsvetenskapliga ramverket och centrala begrepp
  • identifiera generella problem som karaktäriserar ledning för försvar, krishantering och säkerhet

Färdighet och förmåga
  • jämföra olika processer vid ledning för försvar, krishantering och säkerhet
  • jämföra olika sätt att leda inom försvar, krishantering och säkerhet.

Examinationsformer

Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig hemtentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Sent inkomna examinationer bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursen ersätter Ledningsvetenskap, teoretiska grunder 7.5 hp (1LL060).
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2023-12-14
Alberts, D., & Hayes, R. (2006). Understanding Command and Control. CCRP Publication series.
Builder, C. H., Bankes, S. C., & Nordin, R. (1999). Command Concepts. A Theory Derived from the Practice of Command and Control. Washington, D.C.: RAND.
Brehmer. B. (2000). Dynamic decision making in command and control. Ur C. McCann och R. Pigeau (Red.) Human in Command.
Pergamon.

Brehmer, B. (2013). Insatsledning. FHS förlag.
Dewar, J. A. (2002). Assumption- Based Planning: A Tool for Reducing Avoidable Surprises. Cambridge University Press. Sidor 1-4, 14-28.
Flood, R., & Carson, E. (1993). Dealing with complexity: An Introduction to the Theory and Application of Systems Science. Plenum Press.
Hollnagel, E., & Woods, D. D. (2005). Joint Cognitive Systems: Foundations of Cognitive Systems Engineering. CRC Press.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (2017). Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar.
Pettersson, U., & Uhr, C. (2018). Who Commands Whom?: A Discussion on Bottom-up Behavior and its Consequences in Military Influenced First Response Organizations. In The Third Northern European Conference on Emergency and Disaster Studies, March 21-23.
Pigeau, R., & McCann, C. (2002). Re-Conceptualizing Command and Control. Canadian Military Journal, Spring 2002, 53–64.
Rasmussen, L. J., Sieck, W. R., & Smart, P. (2009). What is a good plan? Cultural variations in expert planners' concepts of plan quality. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 3(3), 228-252. doi:10.1518/155534309X474479
Richards, C. (2020). Boyd’s OODA loop. Necesse, 5(1), 142-165. https://hdl.handle.net/11250/2683228
Spak, U., & Carleby, M. (2018). Modelling command and control: The challenge of integrating structure and behaviour. In The 23rd
International Command and Control Research and Technology Symposium (ICCRTS). Pensacola, USA.
Storr, J. (2003). A command philosophy for the information age: The continuing relevance of mission command. Defence studies,
3(3), 119-129. https://doi.org/10.1080/14702430308405081
Tehler, H. (2015). A general framework for risk assessment. Division of risk management and societal safety. Lund: Lund University.
Enstaka artiklar kan tillkomma. Enstaka litteratur kan komma att ersättas.