Sök

Sök

Kursplan Säkerhet och kris i ett vardagsperspektiv

Engelskt namn: Security and Crisis in Relation to ’the Everyday’

Kurskod:
1SS085
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2023-04-25

Behörighetskrav

Samhällskunskap A alternativt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 samt Engelska B, alternativt Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Forskning kring ‘the everyday’ analyserar det personliga och vardagliga i relation till säkerhet och kris, ofta utifrån feministiska perspektiv. Den fokuserar på förbisedda aktörer och alternativa miljöer som har tagits för givna i traditionell forskning. Forskningen inkluderar den mikropolitik som förs av ’nya’ och alternativa säkerhetsaktörer. Ett annat spår är studiet av motstånd, exempelvis mot säkerhetsstrategier och traditionell 'framing' av normer och politik. Speciellt utmärkande för denna typ av forskning är dess betoning på sårbarhet såväl som makt/agens i mänskliga erfarenheter och relationer. Denna kurs ger en introduktion till forskningen om ‘the everyday’ i förhållande till säkerhet och kris genom att i föreläsningar och seminarier introducera ett antal teman som kopplar till centrala frågeställningar inom forskningen. Därmed skapar den möjligheter för studenten att tillgodogöra sig kunskap och förståelse om forskningen, samt analysera och kritiskt värdera densamma.

Undervisningsformer
  • Seminarier
  • Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för huvuddragen i forskningen kring det vardagliga i relation till säkerhet och kris, samt vilka begrepp och teorier som kännetecknar forskningen,

Färdighet och förmåga
  • analysera frågor med bäring på säkerhet och/eller kris utifrån perspektiv som ställer det vardagliga i centrum,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • resonera kring styrkor och svagheter med att applicera ett fokus på det vardagliga – i relation till att studera säkerhet och kriser genom mer traditionella perspektiv – och hur detta kan bidra till ett säkert samhälle.

Examinationsformer

Säkerhet och kris i ett vardagsperspektiv
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom deltagande i kursens obligatoriska seminarier, samt en salstentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget godkänt (G) på kursen krävs betyget godkänt på vid kursens obligatoriska seminarier samt betyget godkänt på kursens salstentamen. För betyget väl godkänt (VG) krävs utöver kraven för betyget godkänt, även betyget väl godkänt på kursens salstentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten. Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-05-24
Austin, J. Luke. 2019. Security compositions. European Journal of International Security. 2019, 4: 249-273.
Bleiker, Roland and Hutchison, Emma. 2008. “Fear No More: Emotions and World Politics”, Review of International Studies. 34(1):115-135.
Bondesson, Sara. 2017. “Methodological Approaches: Possibilities and Challenges of Ethnography” in Vulnerability and Power: Social Justice Organizing in Rockaway, New York City, after Hurricane Sandy [thesis]. Uppsala: Uppsala University s. 63-91
Christensen, Tina W. 2015. “How extremist experiences become valuable knowledge in EXIT programmes”. Journal for Deradicalization, summer, no. 3.x
Cochrane, Brandy and Wolff, Lotte. 2021. Theorising Mothers’ Everyday Security in the Context of Irregular Migration. Journal of Human Security. 17(1): 57-65.
Crawford, Adam and Hutchinson, Steven. 2016. Mapping the contours of ‘everyday security’: Time, space and emotion. British Journal of Criminology. 56, 1184–1202
Daigle, Megan. 2016. ”Writing the Lives of Others: Storytelling and International Politics”, Millennium: Journal of International Studies, vol. 45, no. 1, pp. 25-42.
Enloe, Cynthia. 2011 ”The Mundane Matters”, International Political Sociology, v. 5, no. 4, pp. 447-450.
Eschle, Catherine. 2018. Nuclear (in)security in the everyday: Peace campers as everyday security practitioners. Security Dialogue 49(4): 289-305
Holmberg, Arita, 2021. Swedish teachers’ views of security in schools: narratives disconnected from the national security discourse. Critical Studies on Security. 9(3): 226-240
Hopkins, Peter, Hörschelmann, Kathrin, Benwell, Matthew. C and Studemeyer, Catherine 2019. Young people’s everyday landscapes of security and insecurity. Social &**Cultural Geography, 20(4): 435-444
Gunning, Jeroen and Smaira, Dima. 2022. Who you gonna call? Theorising everyday security practices in urban spaces with multiple security actors – The case of Beirut’s Southern Suburbs. Political Geography 98, 102485
Jones, Peris and Kimari, Wangui. 2019. Security beyond the men: Women and their everyday security apparatus in Mathare, Nairobi. Urban Studies 56 (9): 1835-1849
Krystalli, Roxani and Schulz, Philipp. 2022. “Taking Love and Care Seriously: An Emergent Research Agenda for Remaking Worlds in the Wake of Violence”. International Studies Review. 24(1): x
Marshall, Matilda, 2021. Prepared for a crisis and the unexpected: managing everyday eventualities through food storage practices. Food, Culture & Society. Published online 31 August 2021.
Preston, John, 2009. “Preparing for emergencies: citizenship education, ‘whiteness’ and pedagogies of security”. Citizenship Studies 13(2): 187-200.
Ragazzi, Francesco, 2017. Countering terrorism and radicalisation: Securitising social policy?Critical Social Policy, 37(2): 163–179.
Shepherd, Laura. 2012. “Transdisciplinarity: The Politics and Practices of Knowledge Production” [blogpost], The Disorder of Things. Available: https://thedisorderofthings.com/2012/11/23/transdisciplinarity-the-politics-and-practices-of-knowledge-production/

Vastapuu, Leena. 2018. “Auto-photographing (in)securities: former young female soldiers’ post-war struggles in Monrovia” in Vuori, Juha A. and Rune Saugmann Andersen (eds.), Visual Security Studies: Sights and Spectacles of Insecurity and War. London and New York: Routledge. pp. 171-188.
Vaughan-Williams, Nick and Stevens, Daniel. 2016. Vernacular theories of everyday (in)security: The disruptive potential of non-elite knowledge. Security Dialogue 47(1): 40-58
Weldes, Jutta. 2014. “High Politics and Low data: Globalization Discourses and Popular Culture” in Yanow, Yanow and Peregrine Schwartz-Shea (eds.), Interpretation and Method: Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. London and New York: Routledge. pp. 228-238
Wibben, Annick.T.R. 2020. Everyday security, feminism, and the continuum of violence. Journal of Global Security Studies 5(1): 115–121.
Williams, Fiona. 2018. Care: Intersections of scales, inequalities and crises. Current Sociology 66 (4): 547-561
Tillkommer 1-2 artiklar