Sök

Sök

Kursplan Liberalismen och dess kritiker

Engelskt namn: Liberalism and its Critics

Kurskod:
1SS087
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildnings­nivå:
Grundnivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
G1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2023-10-24

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap A alternativt Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 samt Engelska B alternativt Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att att skapa förutsättningar för studenten att uppnå en fördjupad förståelse av liberalismen samt några av dess mest tongivande kritiker. Kursen behandlar politiska, ekonomiska och sociala dimensioner av liberalismen. I kursens första del undersöks några av den liberala traditionens viktigaste teoretiker. I kursens andra del behandlas en rad olika kritiker av liberalismens politiska, ekonomiska och sociala dimensioner. Kursen behandlar både inrikespolitiska och globala dimensioner av det liberala projektet. I en epok där såväl liberalismens dominans som kris ofta framhålls samtidigt, möjliggör kursen för studenten att nå fördjupad förståelse av de underliggande antaganden som görs i några av samtidens viktigaste politiska debatter.

Kursen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift i form av en hemtentamen samt självstudier. Syftet med föreläsningarna är att lyfta fram centrala frågor inom kurslitteraturen för att underlätta för studentens inläsning av litteraturen inför seminarierna. De obligatoriska seminarierna är kursens mest väsentliga del och här förväntas aktivt deltagande. Syftet med seminarierna är att skapa möjligheter för studenten att fördjupa sin förståelse för kurslitteraturen och för centrala frågor, teman och debatter avseende liberalismen. Inför seminarierna delas seminariefrågor ut i förväg för att förmå studenten att identifiera och reflektera över de centrala frågorna i litteraturen samt för att stimulera till diskussion under seminarierna.

Undervisningsformer
  • Seminarier
  • Föreläsningar
  • Självständiga litteraturstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för liberalismens centrala dimensioner och antaganden.
  • Redogöra för en del av de viktigaste kritiken som riktats mot liberalismen.

Färdighet och förmåga

  • Kritiskt undersöka antaganden som liberalismen vilar på.
  • Kritiskt undersöka antaganden som några av liberalismens viktigaste kritiker gör.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Självständigt värdera och deltaga i samtida debatter om liberalismens styrkor och svagheter.

Examinationsformer

Liberalismen och dess kritiker
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom en skriftlig hemtentamen samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.

Aktivt deltagande i seminarierna förutsätter att studenten muntligt diskuterar centrala frågeställningar och problem inom ramen för kursen utifrån kurslitteraturen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås.

Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast tre arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning på hemtentamen sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Betygssättningen på seminarierna sker genom en tvågradig betygsskala Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För betyget G på kursen krävs att studenten uppnår betyget G på de obligatoriska seminarierna samt betyget G på den skriftliga

hemtentamen.

För betyget VG på kursen krävs att studenten uppnår betyget G på de obligatoriska seminarierna samt betyget VG på den skriftliga hemtentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-03-13
Deneen, Patrick (2018) Why Liberalism Failed. New Haven and London: Yale University Press. (198 pages)

Charvet, John and Elisa Kaczynska-Nay (2008) The Liberal Project and Human Rights. The Theory and Practice of a New World Order. Cambridge: Cambridge University Press, chapter 10. (31 pages)

Fawcett, Edmund (2018) Liberalism. The Life of an Idea. 2nd edition. Princeton: Princeton University Press, pp. 1-30 (30 pages)

Freeden, Michael (2015) Liberalism. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, pp. 37-54 (chapter 3). (17 pages)

Fukuyama, Francis (2022) Liberalism and its Discontents. New York: Farrar, Straus and Giroux. (154 pages)

Hobbes, Thomas (2022 [1651]) The Leviathan, edited by Richard Tuck, chapter XIII, 86-90 (5 pages).

Ikenberry, John (2018) “The end of liberal international order?” International Affairs, 94(1), 7–23. (16 pages).

Locke, John (1980 ?1690?) Second Treatise of Government, edited by C.B. Macpherson, chapter IX, 123-131, 5 pages.

Mill, John Stuart (2006 ?1859?) On Liberty, edited by Alan Ryan, London: Penguin Classics, chapters 1, 2 , 3 and 5. (102 pages)

Pateman, Carole (2018[1988]) The Sexual Contract (30th Anniversary Edition). Stanford: Stanford University Press. Chapters 1, 3, 7 and 8. (101 pages)

Srinivasan, Amia (2021) “The Right to Sex,” in The Right to Sex, pp.73-92. London: Bloomsbury Publishing. (19 pages)