Sök

Sök

Kursplan Taktiska och etiska aspekter på autonoma system

Engelskt namn: Tactical and Ethical Aspects of Autonomous Systems

Kurskod:
2FS036
Gäller från termin:
HT 2023
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Försvarssystem
Institution:
Institutionen för försvarssystem
Ämne:
Försvarssystem
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-08-23

Behörighetskrav

Godkända kurser om minst 180 hp som inkluderar

  • minst 7,5 hp studier tillämpade mot försvar, krishantering och säkert
  • ett självständigt arbete om minst 15 hp

samt Engelska 6 (Engelska B).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för etiska och taktiska aspekter på användning och design av autonoma system för försvar och säkerhet. Kursen avhandlar följande övergripande områden:

Autonoma system i militära operationer – etik och taktik, övergripande om dagens och framtida militära autonoma system. Detta område inkluderar debatten om autonoma system i FN och diskussioner kring ett förbud samt de viktigaste etiska argumenten. Detta område ger en bas för att kunna beskriva och kategorisera etiska problem kopplade till autonoma system.
Definitioner av taktik och autonomi. Detta område behandlar definitioner av taktik och autonomi kopplat till militära autonoma system inklusive definitioner generellt och sedan definitioner av autonomi respektive taktik. Dessa ger en bas för att kunna analysera och argumentera för olika positioner inom taktiska och etiska aspekter på autonoma system.
Teknologi och taktik. Detta område behandlar hur teknologi påverkar taktik samt grundläggande taktiska förmågor.
Autonoma system och kontroll. Detta område behandlar människan i beslutsloopen, meningsfull mänsklig kontroll, påverkan av autonoma system på taktik i termer av kontroll. Detta ger en bas för att kunna värdera argument i debatten.
Taktisk kompetens och den moraliska agenten. Detta kopplas till autonoma system och praktisk visdom och hur Aristoteles idé om dygder och praktisk visdom kan bidra till en förståelse av taktisk kompetens.
Kursens övergripande mål är att studenten ska känna till den etiska debatten, samt kunna beskriva, analysera och värdera fenomen inom kursen centrala teman.

Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • beskriva och kategorisera taktiska och etiska aspekter avseende nyttjande av autonoma system

Färdighet och förmåga
  • argumentera för olika ståndpunkter avseende taktiska och etiska aspekter på autonoma system

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt analysera och värdera argument i debatten kring taktiska och etiska aspekter på autonoma system
  • tillämpa ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt för att problematisera relationen mellan yrkesutövning och vetenskap.

Examinationsformer

Kursen examineras genom en skriftlig hemtentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänd på kursen ska kunna uppnås.

Sent inkomna examinationer betygsätts inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.

Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga, om inte särskilda och av examinatorn godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

För att nå betyget Godkänd (G) krävs G på den skriftliga hemtentamen.

För att nå betyget Väl Godkänd (VG) krävs VG på den skriftliga hemtentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-01-22
(Ett urval ur dessa böcker och artiklar kommer att göras)

Altmann, J. & Sauer, F. (2017) Autonomous Weapon Systems and Strategic Stability, Survival, 59:5, 117-142,

Amoroso, D. and Tamburrini, G. (forthcoming). What makes “meaningful” the human control over weapons systems? in Giacomello, Moro and Valigi (eds.), Technology and International Relations: The New Frontier in Global Power, Edward Elgar

Van Creveld, Martin. (2010) Technology and war: from 2000 B.C. to the present. New York: The Free Press. P. 1.

Finkel, M. (2011). On Flexibility: Recovery from Technological and Doctrinal Surprise on the Battlefield. Stanford University Press.

Hew, P.C. (2016), ‘Preserving a combat commander’s moral agency: The Vincennes Incident as a Chinese Room’, Ethics and Information Technology, 18, pp. 227-235

Johansson, L. (2011). Is it morally right to use UAVs in war? Philosophy and Technology, vol. 11, issue 3, 279-291.

Kraut, Richard, "Aristotle's Ethics", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2018 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/aristotle-ethics/\>.
Margulies, P. (2017), ‘Making autonomous weapons accountable: command responsibility for computerguided lethal force in armed conflicts’, in J.D. Ohlin (ed), Research Handbook on Remote Warfare, Cheltenham UK and Northampton, MA, USA: Edward Elgar, pp. 405-442

Olsthoorn, P. (2011). Military Ethics and Virtues. An interdisciplinary approach for the 21st century. Cass Military Studies, New York.

Santoni de Sio, F., van den Hoven, J. (2018). Meaningful Human Control over Autonomos Systems: A Philosophical Account. Frontiers in Robotics and AI. Vol 5, art. 15.

Saxon, D. (2016). “Autonomous drones and individual criminal responsibility,” in Drones and Responsibility: Legal, Philosophical, and Socio-Technical Perspectives on the Use of Remotely Controlled Weapons, eds E. Di Nucci and F. Santoni de Sio (Routledge), 17–46.

Scharre, P. (2018) Army of None – Autonomous Weapons and the Future of War. Norton, New York.

Sparrow, R., Lucas, G. (2016). When Robots rule the waves? Naval War College Review. Vol 69, No. 4.

Sörenson, K. and Widén, J. (2014). Irregular Warfare and Tactical Changes: The Case of Somali Piracy. Terrorism and Political Violence, 26:399–418, p. 402.