Sök

Sök

Kursplan Forskningsdesign och analysmetoder, krigsvetenskap

Engelskt namn: Research Design and Methods, War Studies

Kurskod:
2KR030
Gäller från termin:
HT 2023
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
15.0 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Krigsvetenskap
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Krigsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-08-23

Behörighetskrav

Officersexamen eller kandidatexamen om 180 hp varav 90 hp i krigsvetenskap eller motsvarande. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B eller Engelska 6.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

I studiet av politiska och sociala fenomen är det av stor vikt att kunna utforma samt genomföra sammanhängande och tillförlitlig forskning. God forskning spelar en avgörande roll för att vi ska kunna förstå och förklara fenomen så som krig och fred, krishantering samt säkerhets- och försvarspolitik. Denna kurs ger studenten en bred översikt av existerande ansatser, metoder och verktyg inom krigsvetenskap och statsvetenskap. Förutom kunskaper om specifika analysmetoder syftar kursen till att skapa förutsättningar för att studenten ska utveckla nödvändiga färdigheter i att utvärdera styrkor och svagheter avseende en rad forskningsansatser inklusive forskningsetiska överväganden. Den första delen av kursen introducerar olika sätt att se på hur vi kan nå ny kunskap och hur tillförlitliga forskningsdesigner kan konstrueras. I den andra delen bygger studenten färdigheter i att självständigt kunna analysera och genomföra vetenskapliga undersökningar med hjälp av såväl neopositivistiska som tolkande analysmetoder.

Undervisningsformer
  • Föreläsningar
  • Seminarier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Färdighet och förmåga
  • tillämpa relevanta samhällsvetenskapliga begrepp från olika forskningstraditioner,

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • jämföra och kontrastera olika forskningsmetoder,
  • självständigt bedöma styrkor och svagheter av olika metodval,
  • kritiskt värdera metodval inom publicerad forskning,
  • utveckla en väl anpassad forskningsdesign utifrån ett givet forskningsproblem.

Examinationsformer

Examination sker enskilt genom inlämning av individuella skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås.

Examinator kan besluta om att frånvaro från obligatoriska seminarier får kompenseras genom inlämning av skriftlig kompletteringsuppgift.

Betyg
För betyget VG på kursen krävs dels att studenten har deltagit aktivt på de obligatoriska seminarierna, dels att samtliga skriftliga uppgifter är väl godkända.

För betyget G på kursen krävs dels att studenten har deltagit aktivt på de obligatoriska seminarierna, dels att samtliga skriftliga uppgifter är godkända.

Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges, eller när kursinnehållet väsentligen ändrats, har studenten rätt att två gånger per läsår under en tvåårsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2022-08-23
Auchter, J (2016) “Playing war and genocide: Engame: Syria and Darfur is Dying” In Hamilton, C and LJ Shepherd (eds) Understanding popular culture and world politics in the digital age. London: Routledge, pp. 121-136.

Asal, V., Conrad, J., & Toronto N. (2017). I Want You! The Determinants of Military Conscription, Journal of Conflict Resolution 61(7), 1456-1481.

Beach, D & Pedderson, R.B. (2019). Process tracing methods: Foundations and guidelines. Ann Arbor: University of Michigan press, pp.1-12

Bennett, A. (2010) Case study methods: Design, use and comparative advantages. In Nahmias-Walinsky, Y, ed. Models, Numbers and Cases: Methods for Studying International Relations, pp. 19-48. Ann Arbor: Michigan University Press

Bevir, M. & Rhodes, R.A.W. (2016). Interpretive Political Science: Mapping the field. In M. Bevir and R.A.W. Rhodes, eds. Routledge Handbook of Interpretive Political Science, pp. 3-29. London; New York: Routledge.

Bleiker, R. (2016). Pluralist Methods for Visual Global Politics. Millennium, 43(3), 872-890.

Butler, J (2009) Frames of War: When is life grievable? London: Verso Books. Chapter 1 “Precarious Life, Grievable Life” (pp. 1-32).

Campbell, D. (2018) “Famine” In Bleiker, A (ed.) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 127-133.

Carson, A. (2016). Facing Off and Saving Face: Covert Intervention and Escalation Management in the Korean War. International Organization 70(1): 103-131. (26 pages)

Crilley, R (2016) “Like and share forces: Making sense of military social media sites” In Hamilton, C and LJ Shepherd (eds) Understanding popular culture and world politics in the digital age. London: Routledge, pp. 51-67.

Der Derian, J (2018) “War” Lee-Koo, K (2018) “Children” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 328-331.

Ekengren, M. (2002). The Time of European Governance. Manchester University Press. Ch 3

Ekengren, M., & Hollis, S. (2019) Explaining the European Union’s Security Role in Practice, Journal of Common Market Studies.

Gentry, CE & Whitworth, K (2011) The discourse of desperation: The intersection of neo-orientalism, gender, and Islam in the Chechen struggle, Critical Studies on Terrorism 4(2): 145-161.

Harding, S. (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca; London: Cornell University Press., Ch. 8: “The Birth of Modern Science as a Text: Internalist and Externalist Stories (pp.197-216).” & Ch. 9: “Problems with Post-Kuhnian Stories (pp.216-243)”.

Haste, H., Jones, J., & Monroe, K. (2018). Political Psychology. In Bevir, Mark and R.A.W. Rhodes (eds.). Routledge Handbook of Interpretive Political Science. New York, NY: Routledge. Ch. 22

Hollis, M. (1994). The Philosophy of social science: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Ch. 1 & 9

Infantino, F. (2016). State-bound Visa Policies and Europeanized Practices. Comparing EU Visa Policy Implementation in Morocco, Journal of Borderlands Studies, 31:2, 171-186

Jackson, P.T. (2011). The Conduct of Inquiry in International Relations: Philosophy of science and its implications for the study of world politics. New York; London: Routledge. Chapter 3, pp.41-72.

Kaempf, S “Digital Media” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 99-103.

Käihkö, I. (2016). Bush Generals and Small Boy Battalions: Military Cohesion in Liberia and Beyond. Phd. diss.: Uppsala University., pp. 47-61. http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A918765&dswid=614
Käihkö, I. (2018). Conflict Chatnography: Instant messaging apps, social media and conflict ethnography in Ukraine. Ethnography, https://doi.org/10.1177/1466138118781640.
Kellstedt, P. M., & Whitten. G.D. (2013). The fundamentals of Political Science Research, Cambridge: Cambridge University Press. (chapters: 1,3-4, 6-7; 8-9; 10-11)

Kuus, M. (2013) ‘Foreign Policy and Ethnography: A skeptical Intervention’. Geopolitics, No. 18, pp. 115-131.

Lacina, B. (2006). Explaining the Severity of Civil Wars, Journal of Conflict Resolution50(2), 276-289

Lee-Koo, K (2018) “Children” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp.48-54.

Lynch, Cecilia (2014) “Critical Interpretation and Interwar Peace Movements. Challenging Dominant Narratives” In Yanow, Dvora and Peregrine Schwartz-Shea (eds.) Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Ch. 16, pp. 300-308.

McBride, K & ATR Wibben (2012) The Gendering of Counterinsurgency in Afghanistan, Humanity 3(2): 199-215.

Moeller, SD (2018) “Compassion fatigue” In Bleiker, A (ed) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 75-80 .

Pouliot, V (2012) Methodology: putting practice theory into practice. In: Adler-

Nissen, R (ed.) Bourdieu in International Relations: Rethinking the Key Concepts in IR. London: Routledge, pp.46–58.

Robinson, P (2018) “The CNN effect” In Bleiker, A, ed. (2018) Visual Global Politics. London: Routledge, pp. 62-67.

Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2012) Interpretive Research Design. Concepts and Processes. New York, NY: Routledge. Ch. Introduction, 1-3. Pp. 1-53., Ch. 6 pp.91-112.

Seawright, J., & John G. (2008) Case selection techniques in case study research: A menu of qualitative and quantitative options”. Political Research Quarterly 61(2): 294-30.

Tuhiwai-Smith, L (2012) Decolonizing methodologies. London: Zed Books. Chapter 2: “Research through imperial eyes” pp. 44-60.

Weldes, J., (2014) High Politics and Low Data. Globalization Discourses in Popular Culture. In Yanow, Dvora and Peregrine Schwartz-Shea (eds.) Interpretation and Method Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Ch. 12, Pp. 228-238.

Whyte, W. F. (1993). Street Corner Society: The Social Structure of an Italian Slum. Fourth edition. Chicago and London: University of Chicago Press, pp. 279-373.

Wibben, A.T.R., ed. (2016). Researching War: Feminist Methods, Ethics and Politics. London; New York: Routledge.

Wight, C. (2012). Philosophy of the Social Science and International Relations. in: Carlsnaes, W., Risse, T., & Simmons, B., eds. (2012). Handbook of international relations. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.