Kursplan Masteruppsats, ledarskap och ledning
Engelskt namn: Master’s Thesis, Leadership and Command and Control
Kurskod:
2LL064
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
30.0 hp
Fördjupning:
A2E
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-08-20
Behörighetskrav
Minst 120 högskolepoäng inklusive ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng samt godkända obligatoriska kurser inom masterprogrammet Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet omfattande minst 45 högskolepoäng, varav Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori* (7,5hp) och *Kvalitativa och kvantitativa metoder med vetenskapsteori - fördjupning (7,5hp), måste vara godkända för att uppnå behörighet.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Masteruppsatskursen är den avslutande kursen i Masterprogrammet i ledarskap och ledning med inriktning mot försvar, krishantering och säkerhet. Den syftar till att stödja och utmana studenten i att utveckla sin förmåga att skriva en självständig uppsats inom ett område, som är relevant för ämnet ledarskap och ledning. Kursen består i att studenten självständigt, under handledning, genomför en väl avgränsad undersökning, som studenten själv valt och utformat. Undervisningen består av handledning och seminarier där teori- och metodfrågor diskuteras. Kursens seminarier ger studenten möjlighet att dela erfarenheter och diskutera sitt uppsatsarbete med andra studenter och handledare.
Under kursen kommer studenten att diskutera sitt upplägg och genomförande av sitt självständiga arbete, samt diskutera sitt och andra studenters arbeten i seminarier. Vid ett av seminarierna presenterar studenten forskningsproblem och de resonemang som ligger till grund för det i en PM. Då ungefär halva kursen har gått genomförs ett seminarium med syfte att stämma av arbetet och diskutera avslutningen av kursen. Under seminariet får studenten återkoppling från lärare och kurskamrater. Vid ett slutseminarium redovisas arbetet skriftligt i form av en uppsats. Under slutseminariet besvarar studenten frågor om den egna undersökningen och förklarar och motiverar sina val, sitt upplägg och sitt bidrag. Vid detta seminarium sammanfattar studenten en medstudents uppsats och agerar opponent, samt deltar aktivt i diskussioner om andra uppsatser i kursen.
Undervisningsformer
Seminarier.
Handledning.
Under kursen kommer studenten att diskutera sitt upplägg och genomförande av sitt självständiga arbete, samt diskutera sitt och andra studenters arbeten i seminarier. Vid ett av seminarierna presenterar studenten forskningsproblem och de resonemang som ligger till grund för det i en PM. Då ungefär halva kursen har gått genomförs ett seminarium med syfte att stämma av arbetet och diskutera avslutningen av kursen. Under seminariet får studenten återkoppling från lärare och kurskamrater. Vid ett slutseminarium redovisas arbetet skriftligt i form av en uppsats. Under slutseminariet besvarar studenten frågor om den egna undersökningen och förklarar och motiverar sina val, sitt upplägg och sitt bidrag. Vid detta seminarium sammanfattar studenten en medstudents uppsats och agerar opponent, samt deltar aktivt i diskussioner om andra uppsatser i kursen.
Undervisningsformer
Seminarier.
Handledning.
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Färdighet och förmåga
- genomföra en väl avgränsad studie med relevans för ämnet ledarskap och ledning
- självständigt, samt med utgångspunkt i aktuellt forskningsläge, skriftligt precisera ett problem inom ämnet ledarskap och ledning, avgränsa det och utföra en vetenskaplig undersökning med relevans för problemställningen
- självständigt utarbeta en forskningsdesign för undersökning samt tillämpa inhämtade metodkunskaper på den vetenskapliga problemställningen
- redogöra för och diskutera slutsatser som har ett tydligt samband med problemformulering och syfte och/eller frågeställningar
- muntligt presentera och försvara samt självständigt kritiskt granska vetenskapliga arbeten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- etiskt reflektera och bedöma forskningsfrågor och forsknings- och utvecklingsarbeten inom ledarskap och ledning.
Examinationsformer
Examination masteruppsats
Omfattning: 30.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Examination sker genom att studenten självständigt genomför ett vetenskapligt examensarbete (uppsats), samt genom att examensarbetet redovisas skriftligt och muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, vid vilket studenten även ska opponera på ett annat arbete. Student som uteblir från detta obligatoriska moment bereds möjlighet att närvara vid motsvarande moment vid nästa kurstillfälle.
Kursen innehåller också ett obligatoriskt moment (inlämning av en uppsats-PM). Vid utebliven inlämning kan examinator besluta om att PM ska kompenseras med annan uppgift.
Studenten ska utöver det egna slutseminariet samt det seminarium där studenten är opponent också närvara vid samtliga opponeringar inom samma seminariegrupp.
Sent inkomna uppsatser bedöms inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Handledning är, om särskilda skäl inte föreligger, endast garanterad under den första terminen, som den studerande är registrerad på kursen. Det här gäller oavsett hur ofta studenten har träffat sin handledare. Om studenten återkommer och önskar genomföra uppsatskursen vid ett senare tillfälle ges handledning endast i mån av tillgängliga resurser. Om en student beviljas studieuppehåll gäller inte denna regel.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd (G) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt godkänt på den egna uppsatsen.
För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt väl godkänt på den egna uppsatsen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 30.0 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Examination sker genom att studenten självständigt genomför ett vetenskapligt examensarbete (uppsats), samt genom att examensarbetet redovisas skriftligt och muntligt vid ett obligatoriskt seminarium, vid vilket studenten även ska opponera på ett annat arbete. Student som uteblir från detta obligatoriska moment bereds möjlighet att närvara vid motsvarande moment vid nästa kurstillfälle.
Kursen innehåller också ett obligatoriskt moment (inlämning av en uppsats-PM). Vid utebliven inlämning kan examinator besluta om att PM ska kompenseras med annan uppgift.
Studenten ska utöver det egna slutseminariet samt det seminarium där studenten är opponent också närvara vid samtliga opponeringar inom samma seminariegrupp.
Sent inkomna uppsatser bedöms inte om inte särskilda av examinator godkända skäl föreligger.
Handledning är, om särskilda skäl inte föreligger, endast garanterad under den första terminen, som den studerande är registrerad på kursen. Det här gäller oavsett hur ofta studenten har träffat sin handledare. Om studenten återkommer och önskar genomföra uppsatskursen vid ett senare tillfälle ges handledning endast i mån av tillgängliga resurser. Om en student beviljas studieuppehåll gäller inte denna regel.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas senast fem arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga. Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygsättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd (G) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt godkänt på den egna uppsatsen.
För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs godkänd opposition på annans uppsats och godkänt försvar av den egna uppsatsen samt väl godkänt på den egna uppsatsen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
- Den här kursen ersätter kursen 2LL059 (Masteruppsats, ledarskap och ledning).