Sök

Sök

Kursplan Militära förändringar i historien: revolutioner i krigföringen 1500–2020

Engelskt namn: Military Changes in History: Revolutions in Warfare 1500–2020

Kurskod:
2MH084
Gäller från termin:
VT 2023
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för krigsvetenskap och militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-08-23

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområde inom humaniora eller samhällsvetenskap, eller Officersexamen omfattande minst 180 hp, inklusive ett examensarbete omfattande minst 15 hp. Kunskaper i engelska motsvarande engelska 6 eller engelska B krävs (med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska).

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Syftet med kursen är att studenten självständigt analyserar militära revolutioner avseende innovation och teknisk förändring från 1500-talet till vår egen tid. Utgångspunkten är att analysera hur tekniska innovationer kopplats till sociala, ideologiska, taktiska, operativa och strategiska förändringar. Under kursen studeras även sampelet mellan sociala, ideologiska, taktiska, operativa, strategiska och tekniska förändringar. Genom detta skapas förutsättningar att tolka den komplexa dynamik som har präglat krigföringens utveckling. Föreläsningar och självständiga litteraturstudier kombineras med seminarier för att nå fördjupad kunskap om kursens tematik.

Undervisningsformer
Seminarier

Föreläsningar

Självstudier

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
  • visa insikt om militär innovation, och dess påverkan på officersprofessionen.

Färdighet och förmåga
  • självständigt analysera militär innovation på grundval av vetenskaplig litteratur,
  • integrera analytiska kategorier i egna arbeten, och muntligt samt skriftligt redogöra för egna slutsatser,
  • analysera strategiska och operativa följder av militär innovation, och visa insikt om teori och metod rörande militär innovation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • kritiskt förhålla sig till kurslitteraturen och bedöma olika faktorers betydelse inom ramen för en helhet, samt självständigt formulera frågeställning och slutsatser.

Examinationsformer

Hemtentamen
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng

Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras fortlöpande genom aktivt seminariedeltagande, inlämningsuppgifter, samt genom hemtentamen.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten har tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Sent inkomna examinationer betygssättsinte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig/tvågradig betygskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG), Underkänd (U) och Godkänd (G). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.

På inlämningsuppgifter ges betyget Godkänd (G) eller Underkänd (U).

På hemtentamen ges Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs aktivt deltagande på seminarier, betyget Godkänd (G) på inlämningsuppgifter, och hemtentamen.

För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs, utöver kraven för Godkänd (G), betyget Väl godkänd (VG) på hemtentamen.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2020-11-12
Adamsky, Dima, The Culture of Military Innovation. The Impact of Cultural Factors on the Revolution in Military Affairs in Russia, the US, and Israel (Stanford, CA 2010) (143 s).

Adamsky, Dima “The Art of Net Assessment and Uncovering Foreign Military Innovations: Learning from Andrew W. Marshall´s Legacy” Journal of Strategic Studies 43:5 (2020) (33 s.)

Arquilla, John och Ron-feldt, David, “Cyberwar is coming!”, Comparative Strategy (1993) 12: 2.

Farrell, Theo och Terriff, Terry, The Sources of Military Change. Culture, Politics, Technology (Boulder & London 2002) (108 s)

Frost, Robert I., The Northern Wars 1558-1721 (London & New York 2000) (329 s).

Knox, MacGregor och Murray, Williamson (eds), The Dynamics of Military Revolution 1300–2050 (Cambridge 2001) (164 s)

Gray, Colin S., Strategy for Chaos. Revolutions in Military Affairs and the Evidence of History (London & Portland, OR 2003) (291 s)

Rid, Thomas, “Cyber War Will Not Take Place”, Journal of Strategic Studies, (2012) 35:1.