Kursplan Skandinavien och det trettioåriga kriget, 1618-1648
Engelskt namn: Scandinavia and the Thirty Years´ War, 1618-1648
Kurskod:
2MH087
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för Militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2024-01-23
Behörighetskrav
Kurser inom humaniora eller samhällsvetenskap om minst 90 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B eller engelska 6.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Syftet med kursen är att studenten självständigt uppnår insikt om trettioåriga kriget (1618-1648) i syfte att utifrån en politisk och militärhistorisk kontext självständigt analysera orsaker till och konsekvenser av det skandinaviska deltagandet.
Under kursen kombineras föreläsningar med självständiga litteraturstudier för att analysera de historiska perspektiven rörande skandinavisk krigföring under den tidigmoderna epoken. Kursens seminarier är pedagogiskt centrala, då de möjliggör för studenten att utveckla sin förmåga att muntligt presentera sina insikter och argument, samtidigt sin de stärker kursens tematik. Kursens läraktiviteter skapar förutsättningar för studenten att kumulativt bygga en avvägd förståelse för skandinaviska staters deltagande i konflikter, både inom Skandinavien, det Tysk-romerska riket och östra Europa. Studierna omfattar såväl regelrätta som proxy-krig. Avslutningsvis genomförs en hemtentamen för skapa en analytiskt grundad helhetsbild av krig, kultur och samhälle under trettioåriga kriget.
Undervisningsformer
Seminarier
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Under kursen kombineras föreläsningar med självständiga litteraturstudier för att analysera de historiska perspektiven rörande skandinavisk krigföring under den tidigmoderna epoken. Kursens seminarier är pedagogiskt centrala, då de möjliggör för studenten att utveckla sin förmåga att muntligt presentera sina insikter och argument, samtidigt sin de stärker kursens tematik. Kursens läraktiviteter skapar förutsättningar för studenten att kumulativt bygga en avvägd förståelse för skandinaviska staters deltagande i konflikter, både inom Skandinavien, det Tysk-romerska riket och östra Europa. Studierna omfattar såväl regelrätta som proxy-krig. Avslutningsvis genomförs en hemtentamen för skapa en analytiskt grundad helhetsbild av krig, kultur och samhälle under trettioåriga kriget.
Undervisningsformer
Seminarier
Föreläsningar
Självständiga litteraturstudier
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- uppvisa kunskap om skandinavisk militär struktur och krigföring, särskilt avseende relationen mellan civilt och militärt, inom och utom Skandinavien under trettioåriga kriget
Färdighet och förmåga
- skriftligt och muntligt diskutera militärhistorisk forskning, på ett vetenskapligt sätt, särskilt rörande skandinavisk krigföring och påverkan på lokalsamhället
- tillämpa ett holistiskt förhållningssätt rörande relationen mellan krig, kultur och samhälle i Skandinavien och Europa under trettioåriga kriget
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera behov av ytterligare egen kunskap på området.
Examinationsformer
Examination
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminariersamt genom en individuell hemtentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten disponerar tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssättsinte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på seminarierna,samt Godkäd (G) på hemtentamen. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget Väl Godkänd (VG) på mer än hälften av seminarierna,samt betyget Väl Godkänd (VG) på hemtentamen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 7.5 Högskolepoäng
Betygsskala: Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt och konstruktivt deltagande i obligatoriska seminariersamt genom en individuell hemtentamen.
Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Studenten disponerar tre arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna examinationer betygssättsinte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd (G) på seminarierna,samt Godkäd (G) på hemtentamen. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs betyget Väl Godkänd (VG) på mer än hälften av seminarierna,samt betyget Väl Godkänd (VG) på hemtentamen.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.