Kursplan The Sit Room: att omsätta amerikansk strategi

Engelskt namn: The Sit Room: Executing US Strategy

Kurskod:
2SS074
Gäller från termin:
VT 2022
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Statsvetenskap med inriktning mot krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för statsvetenskap och juridik
Ämne:
Statsvetenskap
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på engelska.
Fastställande instans:
Forsknings- och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2022-01-01

Behörighetskrav

Antagen till masterprogrammet i politik och krig.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Från Vita husets källare dirigeras amerikanska diplomater, stridskrafter och ekonomiska resurser för att möta diverse utmaningar och kriser över stora delar av världen. Det är en plats där idéer konfronteras med verkligheten, intellektuella principer möter dyrköpt erfarenhet och professionell kompetens, och politiska ambitioner ibland begränsas av krassa budgetramar.

Syftet med kursen är att ur ett praktikerperspektiv studera amerikansk utrikes- och försvarspolitik via dess viktigaste mötes- och beslutsforum, Situationsrummet (The Sit Room) i Vita huset. Kursen inleds med att studenterna bekantar sig med detta forum och de tjänstemän och kvinnor som vid sidan av presidenten och dennes närmaste rådgivare utövar inflytande där. Sedan försöker vi sätta oss in i två typer av krissituationer där strategiska riktlinjer ska implementeras i relation till en konkret, akut säkerhetsproblematik. Under kursen återkommer vissa teman: mål- och värdekonflikter, tidsaspekter, samt lokala respektive globala återverkningar av amerikanskt handlande och/eller återhållsamhet.

Beroende på antalet studenter hålls kursen i seminarieform eller som en kombination av föreläsningar och seminarier.

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna:

  •  redogöra för rollfördelningen mellan olika beslutsfattare och de institutioner dessa representerar då amerikansk strategi omsätts till utrikes- och försvarspolitisk praktik
  • sätta sig in i och analysera konkreta utmaningar som USA:s beslutsfattare hanterat under 1990-talet samt kan komma att behöva bemöta i en nära framtid
  • kritiskt diskutera etiska och teoretiska antaganden rörande amerikanskt utrikes- och försvarspolitiskt beslutsfattande
  • identifiera och problematisera värdekonflikter, principiella och praktiska överväganden som vägleder stormakters företrädare inom utrikes- och försvarspolitik

Examinationsformer

Kursen examineras genom en kombination av muntliga och individuella skriftliga seminarieuppgifter samt ett avslutande kurspapper tillägnat ett överenskommet ämne. Studenten har tio arbetsdagar för komplettering efter det att kompletteringsuppgift meddelats, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Aktiv närvaro vid seminarier är obligatorisk. Examinator kan besluta om kompletteringsuppgift för frånvaro eller brister i aktivt och konstruktivt deltagande vid obligatoriska moment i kursen.

Student som uteblir från mer än ett obligatoriskt moment kan ej bli godkänd på delkursen utan får delta nästa gång kursen ges. Ett (1) frånvarotillfälle ska ersättas av en (skriftlig eller muntlig) uppgift.

Examinator kan besluta om komplettering för att betyget godkänt på kursen ska kunna uppnås. Sent inkomna kurspapper betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.

Betyg
Betygssättning sker genom en tregradig betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betygskriterier redovisas i kursbeskrivningen.

På seminarier ges betyget G eller U.

På den skriftliga inlämningsuppgiften ges betyget VG, G eller U.

För betyget G på kursen krävs betyget G på inlämningsuppgiften, samt betyget G på övriga examinerande moment.

För betyget VG på kursen krävs betyget VG på den skriftliga inlämningsuppgiften, samt betyget G på övriga examinerande moment.

Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändras har studenten rätt att två gånger per läsår under en tvåårsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

  • Om en student har ett beslut från Försvarshögskolan om särskilt pedagogiskt stöd pga funktionsnedsättning, får examinator besluta om alternativa examinationsformer för studenten.
  • Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
  • Kursen ges som valbar kurs inom Masterprogrammet i politik och krig.

Kursen ges på engelska.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-12-18
Books
Deveron, Derek R, Nikolas K. Gvozdev and Mackubin Thomas Owens, US Foreign and Defense Strategy: The Evolution of an Incidental Superpower. Washington DC: Georgetown University Press, 2015, pp. 1-262.
Scheffer, David, The Sit Room: In the Theatre of War and Peace. New York: Oxford University Press, 2019, pp. 1-322.
Articles
Beasley, Ryan K., “People and Processes in Foreign Policymaking: Insights from Comparative Case Studies,” International Studies Review 3:2 (2001), pp. 217-250.
Burke, John P., “Struggling with Standard order: Challenges and Performance of the Trump National Security Council System,”Presidential Studies Quarterly 48:4 (2018), pp. 640-666.
Davidson, Janine, “Civil-Military Friction and Presidential Decision-making: Explaining the Broken Dialogue,” Presidential Studies Quarterly 43:1 (2013), pp. 129-145.
Hermann, Margaret G., “How Decision Units Shape foreign Policy: A Theoretical Framework,” International Studies Review 3:2 (2001), pp.47-82.
Mauk, John A., “Managing Vital US National Interests: Improving the Security Policy-Making Process,” Orbis 68:4 (2024), pp. 568-588

Mintz, Alex, “Applied Decision Analysis: Utilizing Poliheuristic Theory to Explain and Predict Foreign Policy and National Security Decisions,” International Studies Perspectives 6:1 (2005), pp. 94-98.
Wanis-St. John, Anthony, “The National Security Council: Tools of Presidential Crisis Management,” Journal of Public and International Affairs 9:1 (1998), pp. 102-127.
Book chapters
Johnson, David E., “The Theory of Coercion,” pp. 7-34 in Hal P. Mueller and William H. Pfaff, eds., Conventional Coercion Across the Spectrum of Operations: The Utility of US Military Forces in the Emerging Security Environment. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2002.
A few additional, topical articles/documents will be added to the list.