Kursplan Ledarskap och Ledning i Gemensamma Operationer
Engelskt namn: Leadership, Command & Control in Joint Operations
Kurskod:
2UL035
Gäller från termin:
VT 2025
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
10.5 hp
Fördjupning:
A1F
Betygsskala för helkurs:
Tvågradig skala
Huvudområde:
Ledarskap och ledning för försvar, krishantering och säkerhet
Institution:
Institutionen för ledarskap och ledning
Ämne:
Ledarskap och ledning
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott
Fastställd:
2024-05-21
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper:
Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.
Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen syftar till att skapa möjligheter för deltagaren att öka sin förmåga i ledarskap och ledning inom ramen för gemensamma operationer. Kursen syftar även till att deltagaren ska utveckla sin kompetens inom ramen för programmets fyra gemensamma delkompetenser. Ett tredje viktigt syfte i denna kurs är att belysa sammanlänkningar mellan vetenskap och professionsbaserad kunskap och därmed möjliggöra deltagarens individuella reflektion över detta. Kursen genomförs också i nära samverkan med kursen (LGO 9hp) inom ämnet Krigsvetenskap med ett flertal praktiska moment och övningar gemensamma för båda kurserna.
Inledningsvis får deltagaren möjlighet att genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier fördjupa sig i olika perspektiv på professionsetik och jämställdhet samt träna sin förmåga att använda dessa kunskaper i etiska resonemang. Deltagaren får också möjlighet att fördjupa sina kunskaper om ledarskapsperspektiv av betydelse för operativ ledning, särskilt indirekt ledarskap, samt om teorier och begrepp om organisatoriska ledarskapsutmaningar och beslutsfattande.
Därefter följer en ledningsvetenskaplig teoridel där deltagaren får möjlighet att öka sin förståelse för ledningsproblematik på operativ nivå, med särskilt fokus på de metoder, processer och verktyg som används inom olika doktriner och planeringsramverk. Deltagaren får även behandla dynamiskt beslutsfattande, tidsaspekter vid ledning och situationsförståelse i komplexa kontexter och operationsmiljöer. Vidare behandlas ett designperspektiv på ledning.
Deltagaren får sedan använda dessa kunskaper i analyser av ledning och ledarskap inom ramen för ett praktiskt moment i en totalförsvarskontext, vilket utgör en syntes mellan ledarskaps- och ledningsteori i kursmomentet och där deltagaren också får öva sig på att praktiskt organisera ledningsarbete.
Efter detta följer två större kursmoment som dels omfattar operativ planering, dels genomförande av gemensamma operationer i olika övningar och spel, vilka sker under ledning av ämnet Krigsvetenskap. Under dessa kursmoment får deltagaren möjlighet att i seminarier reflektera över och diskutera olika aspekter på operativ planering och ledning, utifrån de kunskaper och färdigheter i ledarskap och ledningsvetenskap som fördjupats under tidigare kursmoment. Detta sker i samverkan med ämnet Krigsvetenskap.
Deltagaren genomför under dessa kursmoment även reflekterande seminarier som omhändertar frågeställningar inom ramen för programmets fyra gemensamma kompetensområden: ledar- och teamkompetens, lärandekompetens, metod -och problemlösningskompetens samt krigföringskompetens.
Avslutningsvis genomför deltagaren en skriftlig uppgift som omfattar kursens lärandemål och bygger på moment och övningar under kursen.
Undervisningsformer
Inledningsvis får deltagaren möjlighet att genom föreläsningar, litteraturstudier och seminarier fördjupa sig i olika perspektiv på professionsetik och jämställdhet samt träna sin förmåga att använda dessa kunskaper i etiska resonemang. Deltagaren får också möjlighet att fördjupa sina kunskaper om ledarskapsperspektiv av betydelse för operativ ledning, särskilt indirekt ledarskap, samt om teorier och begrepp om organisatoriska ledarskapsutmaningar och beslutsfattande.
Därefter följer en ledningsvetenskaplig teoridel där deltagaren får möjlighet att öka sin förståelse för ledningsproblematik på operativ nivå, med särskilt fokus på de metoder, processer och verktyg som används inom olika doktriner och planeringsramverk. Deltagaren får även behandla dynamiskt beslutsfattande, tidsaspekter vid ledning och situationsförståelse i komplexa kontexter och operationsmiljöer. Vidare behandlas ett designperspektiv på ledning.
Deltagaren får sedan använda dessa kunskaper i analyser av ledning och ledarskap inom ramen för ett praktiskt moment i en totalförsvarskontext, vilket utgör en syntes mellan ledarskaps- och ledningsteori i kursmomentet och där deltagaren också får öva sig på att praktiskt organisera ledningsarbete.
Efter detta följer två större kursmoment som dels omfattar operativ planering, dels genomförande av gemensamma operationer i olika övningar och spel, vilka sker under ledning av ämnet Krigsvetenskap. Under dessa kursmoment får deltagaren möjlighet att i seminarier reflektera över och diskutera olika aspekter på operativ planering och ledning, utifrån de kunskaper och färdigheter i ledarskap och ledningsvetenskap som fördjupats under tidigare kursmoment. Detta sker i samverkan med ämnet Krigsvetenskap.
Deltagaren genomför under dessa kursmoment även reflekterande seminarier som omhändertar frågeställningar inom ramen för programmets fyra gemensamma kompetensområden: ledar- och teamkompetens, lärandekompetens, metod -och problemlösningskompetens samt krigföringskompetens.
Avslutningsvis genomför deltagaren en skriftlig uppgift som omfattar kursens lärandemål och bygger på moment och övningar under kursen.
Undervisningsformer
- Seminarier
- Grupparbeten
- Föreläsningar
- Självstudier
- Spel
- Praktiska övningar
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- diskutera militär professionsetik utifrån olika perspektiv på etik,
- analysera operativ ledning utifrån teorier om ledarskap,
- analysera operativ ledning utifrån teorier om ledning,
Färdighet och förmåga
- problematisera operativ ledning utifrån olika organisatoriska utmaningar,
- analysera och hantera komplexa problem utifrån beslutsteori,
- organisera planerings- och ledningsarbete under dynamiska förhållanden,
- reflektera över och formulera lednings- och ledarskapserfarenheter av operativ ledning, på såväl svenska som engelska,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera operativa doktriner utifrån olika perspektiv på ledning,
- diskutera ledning och ledarskap i en nationell och internationell ledningskontext, särskilt vad gäller kulturella aspekter,
- värdera ledarskapsbeteenden gentemot individuell, grupp/team och organisatorisk effektivitet, liksom utifrån ett professionsetiskt förhållningsätt.
Examinationsformer
Kursen examineras genom muntlig diskussion i fyra obligatoriska seminarier varav ett sker på engelska, genom en skriftlig inlämningsuppgift på engelska, och genom en avslutande skriftlig inlämningsuppgift. Seminarier och inlämningsuppgift på engelska bedöms som godkänt/underkänt resultat, och den avslutande skriftliga inlämningsuppgiften som väl godkänt/godkänt/underkänt resultat.
Kursen innehåller obligatoriska moment i form av grupparbeten, seminarier, praktiska övningar och spel. Examinator kan besluta om kompletteringsuppgift för utebliven närvaro i dessa moment.
Examinator kan besluta om komplettering av skriftlig inlämningsuppgift för att betyget Godkänd på kursen ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats för inlämningsuppgiften i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna skriftliga inlämnings- eller kompletteringsuppgifter bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning på hel kurs sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment samt aktivt deltagande i samtliga obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs, utöver krav för betyget Godkänd, att deltagaren uppnår väl godkänt resultat på den avslutande, skriftliga inlämningsuppgiften.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
För de obligatoriska momenten i form av praktiska övningar i kursen saknas förutsättningar att erbjuda förnyat deltagande inom kursens tidsramar. Förnyat deltagande i obligatoriska moment i form av praktiska övningar erbjuds därför vid nästa tillfälle som kursen ges, om inte ersättningsuppgift för frånvaro har genomförts.
Antalet examinationstillfällen är i övrigt inte begränsat.
Kursen innehåller obligatoriska moment i form av grupparbeten, seminarier, praktiska övningar och spel. Examinator kan besluta om kompletteringsuppgift för utebliven närvaro i dessa moment.
Examinator kan besluta om komplettering av skriftlig inlämningsuppgift för att betyget Godkänd på kursen ska kunna uppnås. Deltagare disponerar tio arbetsdagar för komplettering efter det att en kompletteringsuppgift meddelats för inlämningsuppgiften i fråga, om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Sent inkomna skriftliga inlämnings- eller kompletteringsuppgifter bedöms inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger.
Betyg
Betygssättning på hel kurs sker genom en tregradig betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment samt aktivt deltagande i samtliga obligatoriska moment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs, utöver krav för betyget Godkänd, att deltagaren uppnår väl godkänt resultat på den avslutande, skriftliga inlämningsuppgiften.
Betygskriterier redovisas senast vid kursstart.
Antal examinationstillfällen
För de obligatoriska momenten i form av praktiska övningar i kursen saknas förutsättningar att erbjuda förnyat deltagande inom kursens tidsramar. Förnyat deltagande i obligatoriska moment i form av praktiska övningar erbjuds därför vid nästa tillfälle som kursen ges, om inte ersättningsuppgift för frånvaro har genomförts.
Antalet examinationstillfällen är i övrigt inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
- Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
- Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
- Delar av kursen kan komma att genomföras på engelska.