Kursplan Lära för framtiden - flexibilitet, teknik och historia
Engelskt namn: Learning for the Future - Flexibility, Technology and History
Kurskod:
2UM001
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygsskala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för Militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisningsspråk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-04-23
Behörighetskrav
Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper: Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.
Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg
Kursen introducerar militärt tänkande och krigföring i en historisk och samtida kontext i syfte att utgöra grunden i officerskompetensen. Fokus ligger på betydelsen av sammanhang och anpassningsförmåga vid skapande och användning av militära styrkor för att uppnå strategiska mål. Historia och teknik samspelar under kursen för att koppla samman användandet av militärhistorisk empiri för analysera dåtid, framtid, och för att analysera teknisk förändring. Under kursen studeras därför klassisk militärteori med utgångspunkt i teknisk och historisk förändring.
Genom kursen kan deltagaren fördjupa sin förståelse av krigföringens komplexitet och kritiskt reflektera kring krigföring. Under kursen ges deltagaren möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå krigföring som en helhet. Genom att utveckla förståelsen av historiens, teknikens och teoriernas fördelar och begränsningar, skapas förutsättningar att förstå och analysera komplexa operativa problem.
I kursens inledning introduceras och kontextualiseras tekniska och militärhistoriska koncept för att lära inför framtiden. Under seminarier och litteraturstudier fördjupas kunskapen om militärhistoriska, tekniska och militärteoretiska perspektiv. Detta görs med särskild blick på teknisk och konceptuell förändring som åskådliggörs genom militärhistoriska exempel. Kursen examineras genom en löpande portföljexamination bestående av sammankopplade PM. Uppgiften introduceras vid kursens början. Promemorierna hänger samman och bygger vidare på varandra med ökad progression. Tillsammans utgör de den skriftliga examinationen.
Undervisningsformer
Genom kursen kan deltagaren fördjupa sin förståelse av krigföringens komplexitet och kritiskt reflektera kring krigföring. Under kursen ges deltagaren möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå krigföring som en helhet. Genom att utveckla förståelsen av historiens, teknikens och teoriernas fördelar och begränsningar, skapas förutsättningar att förstå och analysera komplexa operativa problem.
I kursens inledning introduceras och kontextualiseras tekniska och militärhistoriska koncept för att lära inför framtiden. Under seminarier och litteraturstudier fördjupas kunskapen om militärhistoriska, tekniska och militärteoretiska perspektiv. Detta görs med särskild blick på teknisk och konceptuell förändring som åskådliggörs genom militärhistoriska exempel. Kursen examineras genom en löpande portföljexamination bestående av sammankopplade PM. Uppgiften introduceras vid kursens början. Promemorierna hänger samman och bygger vidare på varandra med ökad progression. Tillsammans utgör de den skriftliga examinationen.
Undervisningsformer
- Seminarier
- Litteraturstudier
- Föreläsningar
Mål
Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad insikt rörande relationen mellan militärhistoriska, tekniska och militärteoretiska begrepp, idéer och principer i tänkandet om krigföring
- visa fördjupad insikt rörande historiska och tekniska företeelser för analyser av krigföring
Färdighet och förmåga
- självständigt problematisera dynamiken mellan historisk och teknisk förädring samt dess påverkan på strategi operationer och taktik i en historisk och samtida kontext
- självständigt tillämpa centrala begrepp, idéer och principer vid analys av krigföring i en historisk och samtida kontext
- skriftligt och muntligt analysera historisk och teknisk förändring avseende militära problem på svenska och engelska
- självständigt identifiera egen kunskapsutveckling för framtida lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera vetenskapliga teoriers förklaringskraft samt göra egna grundade ställningstaganden i analys av krigföring.
Examinationsformer
Examination
Omfattning: 7,5 högskolepoäng
Betygsskala Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, samt genom en individuell skriftlig portföljexamination som består av flera skriftliga PM. Lärandemål som innefattar engelska språket examineras inom ramen för obligatoriska seminarier och PM.
Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget G på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas inom tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Betygskriterier redovisas i bilaga senast vid kursstart.
På seminarier ges betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). På PM ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver kraven för Godkänd (G), även betyget Väl godkänd (VG) på majoriteten av PM. För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs att deltagaren uppnår betyget Godkänd (G) på kursens seminarier, samt betyget Godkänd (G) på samtliga PM.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Omfattning: 7,5 högskolepoäng
Betygsskala Underkänd, Godkänd, Väl godkänd
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, samt genom en individuell skriftlig portföljexamination som består av flera skriftliga PM. Lärandemål som innefattar engelska språket examineras inom ramen för obligatoriska seminarier och PM.
Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget G på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas inom tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.
Betygskriterier redovisas i bilaga senast vid kursstart.
På seminarier ges betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). På PM ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver kraven för Godkänd (G), även betyget Väl godkänd (VG) på majoriteten av PM. För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs att deltagaren uppnår betyget Godkänd (G) på kursens seminarier, samt betyget Godkänd (G) på samtliga PM.
Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Delar av undervisningen kan komma att ske på engelska.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.
Delar av undervisningen kan komma att ske på engelska.
Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.