Sök

Sök

Kursplan Lära för framtiden - flexibilitet, teknik och historia

Engelskt namn: Learning for the Future - Flexibility, Technology and History

Kurskod:
2UM001
Gäller från termin:
HT 2024
Utbildnings­nivå:
Avancerad nivå
Omfattning:
7.5 hp
Fördjupning:
A1N
Betygs­skala för helkurs:
Tregradig skala
Huvudområde:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Institution:
Institutionen för Militärhistoria
Ämne:
Historia med inriktning mot militärhistoria
Undervisnings­språk:
Undervisningen bedrivs på svenska.
Fastställande instans:
Forsknings och utbildningsnämndens kursplaneutskott (KUS)
Fastställd:
2024-04-23

Behörighetskrav

Då kursen ges som uppdragsutbildning finns inga behörighetskrav. Deltagaren rekommenderas ha följande förkunskaper: Grundläggande behörighet samt genomgånget Officersprogram eller motsvarande kompetens.

Kursens huvudsakliga innehåll och upplägg

Kursen introducerar militärt tänkande och krigföring i en historisk och samtida kontext i syfte att utgöra grunden i officerskompetensen. Fokus ligger på betydelsen av sammanhang och anpassningsförmåga vid skapande och användning av militära styrkor för att uppnå strategiska mål. Historia och teknik samspelar under kursen för att koppla samman användandet av militärhistorisk empiri för analysera dåtid, framtid, och för att analysera teknisk förändring. Under kursen studeras därför klassisk militärteori med utgångspunkt i teknisk och historisk förändring.

Genom kursen kan deltagaren fördjupa sin förståelse av krigföringens komplexitet och kritiskt reflektera kring krigföring. Under kursen ges deltagaren möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå krigföring som en helhet. Genom att utveckla förståelsen av historiens, teknikens och teoriernas fördelar och begränsningar, skapas förutsättningar att förstå och analysera komplexa operativa problem.

I kursens inledning introduceras och kontextualiseras tekniska och militärhistoriska koncept för att lära inför framtiden. Under seminarier och litteraturstudier fördjupas kunskapen om militärhistoriska, tekniska och militärteoretiska perspektiv. Detta görs med särskild blick på teknisk och konceptuell förändring som åskådliggörs genom militärhistoriska exempel. Kursen examineras genom en löpande portföljexamination bestående av sammankopplade PM. Uppgiften introduceras vid kursens början. Promemorierna hänger samman och bygger vidare på varandra med ökad progression. Tillsammans utgör de den skriftliga examinationen.

Undervisningsformer
  • Seminarier
  • Litteraturstudier
  • Föreläsningar

Mål

Efter att ha genomgått kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse
  • visa fördjupad insikt rörande relationen mellan militärhistoriska, tekniska och militärteoretiska begrepp, idéer och principer i tänkandet om krigföring
  • visa fördjupad insikt rörande historiska och tekniska företeelser för analyser av krigföring

Färdighet och förmåga
  • självständigt problematisera dynamiken mellan historisk och teknisk förädring samt dess påverkan på strategi operationer och taktik i en historisk och samtida kontext
  • självständigt tillämpa centrala begrepp, idéer och principer vid analys av krigföring i en historisk och samtida kontext
  • skriftligt och muntligt analysera historisk och teknisk förändring avseende militära problem på svenska och engelska
  • självständigt identifiera egen kunskapsutveckling för framtida lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • värdera vetenskapliga teoriers förklaringskraft samt göra egna grundade ställningstaganden i analys av krigföring.

Examinationsformer

Examination
Omfattning: 7,5 högskolepoäng

Betygsskala Underkänd, Godkänd, Väl godkänd

Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, samt genom en individuell skriftlig portföljexamination som består av flera skriftliga PM. Lärandemål som innefattar engelska språket examineras inom ramen för obligatoriska seminarier och PM.

Sent inkomna examinationer betygssätts inte om inte särskilda och av examinator godkända skäl föreligger. Examinator kan besluta om komplettering för att betyget G på kursen ska kunna uppnås. Kompletteringsuppgift ska inlämnas inom tio arbetsdagar efter att resultat och kompletteringsuppgift meddelats för det examinerande momentet i fråga.

Betygskriterier redovisas i bilaga senast vid kursstart.

På seminarier ges betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). På PM ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Väl godkänd (VG) krävs, utöver kraven för Godkänd (G), även betyget Väl godkänd (VG) på majoriteten av PM. För att erhålla betyget Godkänd (G) på kursen krävs att deltagaren uppnår betyget Godkänd (G) på kursens seminarier, samt betyget Godkänd (G) på samtliga PM.

Antal examinationstillfällen
Antalet examinationstillfällen är inte begränsat.

Övergångsbestämmelser

När kursen inte längre ges eller när kursinnehållet väsentligen ändrats har deltagaren rätt att en gång per termin under en treterminsperiod examineras enligt denna kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen med annan kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Kursvärdering genomförs efter avslutad kurs genom kursansvarigs försorg och ligger till grund för eventuella förändringar av kursen.

Delar av undervisningen kan komma att ske på engelska.

Detta är en bearbetad version av kursplanen, skapad för att föra över originalet till utbildningsdatabasen Ladok utbildningsplanering. För original hänvisas till arkivet.
Litteraturlista fastställande datum: 2024-05-08
von Clausewitz, Carl, Om Kriget. (Stockholm: Bonnier, 1991) (100 sidor)
Corbett, Julian S., Some Principles of Maritime Strategy. (Uckfield: The Naval & Military Press, 2009) (137 sidor)
Cordesman, Anthony H. och Wagner, Abraham R., The Lessons of Modern War, Vol. 4, The Gulf War, (Boulder, CO.: Westview Press, 1996) (61 sidor)
Douhet, Giulio, The Command of the Air. (Washington: Air Force History and Museums Program, 1998 (1942) (142 sidor)
Eriksson, Fredrik, ”Military History and Military Theory”, Handbook of Military Sciences, Springer Living Reference Work (16 sidor)
Fedorchak, Viktoriya, The Russia-Ukraine War: Towards Resilient Fighting Power (London: Routledge 2024) (217 sidor)
Finkel, Meir, On Flexibility: Recovery from Technological and Doctrinal Surprise on the Battlefield (Stanford: Stanford University Press 2007) (247 sidor)
Frieser, Karl-Heinz och Greenwood, John T., The Blitzkrieg Legend: the 1940 Campaign in the West (Annapolis, MD.: Naval Institute, 2005) (51 sidor)
Handel, Michael I., Technological Surprise in War, Intelligence and National Security, 2(1) (13 sidor)
Harrison, Richard W., Architect of Soviet Victory in World War II: The Life and Theories of G.S. Isserson. (Jefferson, NC: McFarland & Co Inc., 2010) (92 sidor)
Howard, Michael, ”The Use and Abuse of Military History”, Royal United Services Institution. Journal, 1962 107:625, 4-10 (8 sidor)
de Jomini, Antoine-Henri, The Art of War. (Saint Paul MN, Wilder Publications) (100 sidor) (eller motsvarande verk)
Mahan, Alfred T., Mahan on Naval Strategy. (Annapolis, MD.: Naval Institute Press, 2015) (107 sidor)
Mets, David R. "The Air Campaign. John Warden and the Classical Airpower Theorists". Maxwell Air Force Base, AL.: Air University Press, 1999 (15 sidor)

Murray, Williamson and Hart Sinnreich, Richard (eds.), The Past as Prologue: The Importance of History to the Military Profession, (Cambridge: Cambridge University Press 2006) (200 sidor)
Poulsen, Niels Bo, ”Military History – an introduction”, Handbook of Military Sciences, Springer Living Reference Work (16 sidor)
Sun, Zi, Sun Zis krigskonst, (ny utg.) (Stockholm: Santérus, 2015) (119 sidor)
Zedong, Mao, On Guerrilla Warfare. (Garden City, NY.: Dover Publications Inc. 2005) (114 sidor) (eller motsvarande verk)
Totalt: cirka 1700 sidor

Utöver detta kan upp till 200 sidor litteratur tillkomma.