Obligatoriska fält - DiVA - lathund för studenter
Lathund för studenter - publicera och arkivera
studentuppsatser/examensarbeten i DiVA.
1. Logga in i DiVA. Använd FHS-konto (stuXXXX@student.fhs.se) med lösenord. Fält med röd markering är alltid obligatoriska att fylla i. Fler fält kan vara obligatoriska beroende på utbildningsprogram/kurs.
2. Välj publikationstyp, Studentuppsats (Examensarbete) är förvald. Klicka på fortsätt.
Du kan alltid spara din registrering som utkast genom att klicka på ”Avbryt/Spara” utkast och välja ”Spara utkast”.
3. Författare, efternamn, förnamn.
Institution, välj alltid Försvarshögskolan.
E-post, frivillig används endast för bekräftelse av publicering (Går även med privat mejladress).
Ytterligare författare, lägg till ifall det är fler än en.
4. Externt samarbete, Lämna tomt ifall inget samarbete har skett. Tryck Ja och fyll i namn på den externa samarbetspartnern om så var fallet.
5. Titel, huvudtitel och undertitel plus uppsatsspråk. Lägg till eventuell alternativ titel, annars lämna tom. Undvik fet och kursiv stil, ingen punkt i rubrik.
6. Examen, välj ur listorna. Vissa är obligatoriska, välj så långt som möjligt.
Uppsatsnivå (Obligatorisk).
Högskolepoäng (15hp eller 30hp alltså uppsatsens poäng, obligatorisk)
Utbildningsprogram (Välj om möjligt).
Ämne/kurs (Välj om möjligt).
Innehållskategori, lämna tom.
År och antal sidor, skriv år och fyll i enligt sista numrerade sidan.
Serie/annan serie, lämna tomt.
Identifikatorer, lämna tomt.
7. Nationell ämneskategori, välj minst en eller flera ur listan för att beskriva innehållet i uppsatsen. Försök med en sådan detaljerad nivå på minst tre siffror tex statsvetenskap (506) eller som exemplet nedan med fler siffror .
Ingår i annat projekt, fyll i om så var fallet annars lämna tomt.
8. Nyckelord, ange nyckelord. Det underlättar för att göra uppsatsen sökbar. Välj ett eller flera språk, ett språk per fält.
Abstract/Sammanfattning, skriv eller klistra in abstract, ange språk. Lägg till ytterligare abstract på annat språk om så önskas. Var uppmärksam på att mellanslag och liknande kan ändras vid inklistrad text.
9. Handledare och examinator, fyll endast i namn och efternamn.
10. Presentation, lämna tomt.
Anmärkning, behövs ej.
Fält för administratörer, lämna tomt.
Tryck fortsätt.
11. Uppladdning av fil, välj om din uppsats ska göras tillgänglig direkt, ett givet datum eller om den endast ska arkiveras (alltså inte synbar utåt).
Typ, välj fulltext och pdf.
Namnge fil, ser bättre ut utan namn. Hoppa över.
Välj fil, och ladda upp.
Tryck fortsätt.
12. Godkänn publiceringsvillkoren, läs publiceringsvillkoren och godkänn om du valt att ladda upp fil.
Tryck fortsätt.
13. Granska/Publicera, se över så alla uppgifter stämmer, vid ändring gå antingen via ”Ändra uppgifter” eller ”Tillbaka”.
Skicka in.
14. När du skickat in, uppgifterna granskas av biblioteket innan uppsatsen/examensarbetet publiceras, därav syns den inte direkt efter registrering. När uppsatsen är publicerad kan du hitta den via DiVA och söktjänster så som Google. Om du har angett e-post får du en bekräftelse när uppsatsen/examensarbetet har registrerats och sedan ytterligare en när uppsatsen/examensarbetet har publicerats/arkiverats.
Om du har frågor, hör av dig till diva@fhs.se.