Sök

Sök
Tabletopövning med studenter i klassrum.

”Man får testa utan konsekvenser”

Scenarioövning på masterprogrammen i stats- och krigsvetenskap

Frida Blomér har precis avslutat den intensiva scenarioövningen Grand Strategy Game Week. Spelet är en del av introduktionskursen på hennes masterprogram Politik, säkerhet och kris, och genomförs tillsammans med studenterna på masterprogrammet Krig och försvar.

Vilken roll hade du i scenarioövningen?

— Jag var en del av Ryssland, och den uppdelningen mellan de trestormaktsländerna hade gjorts på förhand. Men första speldagen fick vi själva välja vilket departement vi skulle ingå i, och jag valde Utrikesdepartementet eftersom jag är väldigt intresserad av utrikespolitik. Inom själva departementet så skiftade vi sedan roller från dag till dag. Det innebar att jag till exempel presenterade policy briefs, var med på förhandlingar, skrev texter och gjorde propaganda. Hela scenarioövningen hade en autentisk känsla. Lärarna gick in i sina roller och vi fick bland annat order direkt från ryska presidenten.

Frida Blomér.

Frida Blomér. Foto: Dan Sjunnesson.

Vad var mest utmanande?

— Att vara med på förhandlingarna, för det var ganska nytt för mig. Då handlar det förstås mycket om vad man säger och inte säger, för vi hade våra hemligheter. Våra öppna mål – och våra dolda mål. Det gällde helt enkelt att hålla huvudet kallt. Och allt blir mer utmanande när man lägger på stressfaktorn. Det gällde i alla moment – vi hade exempelvis bara en timme på oss att göra policy briefs. Det gällde att arbeta snabbt och i grupp, och det var bra att få testa. Första dagen var det svårt, men vi utarbetade snabbt en struktur och plan för hur vi skulle gå till väga, och lärde oss mycket på det. En annan sak jag tar med mig från scenarioövningen är att snabbt ta in information och kunna presentera den inför en stor grupp.

Hur var det att arbeta under stress?

— När man lägger på stressfaktorn tar några en mer ledande roll, och jag märkte att jag var en av dem som tog mer initiativ. Alla bidrog med många idéer – och jag la märke till att vi lyssnade mer på varandra. Vi debatterade helt enkelt inte lika mycket som vi är vana att göra, utan vägde varandras förslag och tog snabba beslut.

Vad tyckte du var roligast?

— För mig var gruppdiskussionerna inom vårt departement verkligen intressanta, roliga och givande. Vi var tolv personer där de flesta läser statsvetenskap, men där några också kom från masterprogrammet i krigsvetenskap. Utöver de två olika perspektiven, så har varje student sina tidigare studier i ryggsäcken, och det innebar helt enkelt att många olika perspektiv kunde komma fram och lyftas upp. Det bidrog till aha-upplevelser och lösningar som jag kanske inte skulle ha kommit fram till på egen hand. Ett sådant exempel är, lite kortfattat, när min grupp – Ryssland – medvetet släppte kärnvapen i Arktis och fick det att se ut som en kärnvapensövning.

Vad tillför scenarioövningar?

Det är en sak med vanliga studier, att sitta och läsa och ha seminarier, och en helt annan att få applicera sina teoretiska kunskaper på en realistisk och verklighetstrogen situation. Man får testa, utan att det blir några konsekvenser. Studierna är normalt sett väldigt teoretiska och analytiska, så en sån här scenarioövning blir också ett roligt avbrott i vardagen, där vi får applicera det vi lärt oss. Vi får också en konkretare idé om hur vissa moment kan se ut i en verklig situation. En sak som jag särskilt tar med mig är arbetet med våra policy breifs, eftersom jag gärna skulle arbeta med den typen av analytiska moment i framtiden.

Internationella masterprogrammet Krig och försvar

Sidinformation

Publicerad:
2025-01-07
Senast uppdaterad:
2025-01-15
Dela: