Vi över spelutställning under en konferens vid Försvarshögskolan.

Konferensen Spel i försvarssektorn är ett årligt återkommande arrangemang som genomförs i samarbete med Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

Stort intresse för spel i försvarssektorn

Den 18 januari samlades omkring 130 personer på Försvarshögskolan för att ta del av ny kunskap om spelanvändning och spelutveckling för totalförsvarssektorn.

– Det var ett oväntat stort tryck på anmälningarna till konferensen, vi hade säkert kunnat vara 100 deltagare till om vi haft en större lokal. Vi var ca 130 på plats, med ytterligare deltagare på vårt digitala webbinarium, säger Björn Sjöblom, universitetslektor vid Institutionen för krigsvetenskap på Försvarshögskolan.

Deltagarna kom från Försvarsmakten, högskolor, andra myndigheter och näringslivet för att lära sig mer om hu spel kan användas i utbildnings- och analyssyften.

– Vi siktar på att vara ett forum som blandar teoretisk och praktisk kunskap om design, genomförande och teori kring spel i försvarssektorn, där deltagarna kan inspireras till att använda spel på nya och kreativa sätt, säger Björn Sjöblom,

Nätverkande och ny inspiration

Huvudtalaren Lina Sors Emilsson från Uppsala universitet höll en föreläsning om lekfullhet och principer för speldesign. Det fanns även möjlighet att besöka en spelutställning, där deltagare fick prova olika krigsspel och prata med upphovspersoner och professionella användare.

– Att få prata med de som utvecklar spelen är ovärderligt för att få en djupare förståelse om hur spel kan användas. Presentationerna var också de till stor del baserade på erfarenheter av design och användning av krigsspel i olika sammanhang. Det är precis sådant vi tror kan inspirera till mer och smartare användning av spel i försvarssektorn, säger Björn Sjöblom.

Man testar spel med VR-glasögon.

Prova på krigsspel

Under kvällen fortsatte konferensen med möjligheten delta i två olika spel.

– Omkring 50 personer var med i ett så kallat megagame på strategisk nivå, arrangerat av FOI, där man spelade olika fiktiva nationer och intressegrupper i konflikt med varandra i en arktisk miljö.

Det andra spelet var Försvarshögskolans digitala marintaktiska spel, där deltagarna fick ta del av den spelmiljö som många av officerskadetterna använder i sin utbildning.

– Mitt intryck är att konferensdeltagarna uppskattade att träffa andra som använder spel, designar spel, forskar om spel eller är intresserade av spel i försvarssektorn. I Sverige saknar vi en naturlig bas för krigsspel eftersom vi är utspridda vid många olika organisationer. Det gör den här typen av forum extra viktiga. Vi behöver träffas och dela erfarenheter med varandra, och det syftet tror jag verkligen att konferensen fyllde, säger Björn Sjöblom.

Sidinformation

Publicerad:
2024-01-23
Senast uppdaterad:
2024-01-23