Individuell studieplan
Varje doktorand har en individuell studieplan (ISP) som ska innehålla högskolans och doktorandens åtaganden samt en tidplan för doktorandens utbildning. Fram till nu har Försvarshögskolan haft ISP på papper men från 2025 kommer FHS att använda den elektroniska versionen av ISP som finns i LADOK. Längst ner på sidan finns länkar till LADOK, manualer och instruktionsfilmer.
Processen
FHS kommer att använda LADOK-versionen av ISP. Detta gäller både processen och formulärets utformning.
Processen i LADOK ser ut som på bilden nedan. Doktorand och handledare kan ändra informationen i ISP. Varje nivå kan skicka ISP tillbaka till föregående steg eller vidare till nästa steg i processen. När och var som helst under processen kan en ISP tas ut som pdf-fil.
På FHS
I FHS version hanteras två uppgifter centralt och kan inte ändras av doktorand eller handledare.
- Varje doktorands preliminära datum för förlängning anges under ”Grunduppgifter/Antagen till" vid rubriken ”Anteckning”. Uppgiften hämtas ur Primula och uppdateras varje halvår. Om uppgifterna inte stämmer, vänligen kontakta FUS@fhs.se
- Diarienummer för aktuell studieplan läggs in vid antagning och ändras när beslut om byte av ASP finns underskrivet, under ”Grunduppgifter/Allmän studieplan”.
I övrigt gäller att
- Övriga uppgifter i Grunduppgifter hämtas från andra delar av LADOK och går därför inte att ändra.
- Lärandemål (Learning outcomes) kan bara fyllas i /ändras av huvudhandledare. Doktoranden ser inte det fältet i webbfomuläret och det kommer bara att synas i pdf-filen när (om) information är ifylld.
- Om doktoranden tagit kurser vid annat lärosäte som inte kommer upp i listan ”osorterat” eller under "tillgodoräknande" får kursen/momentet läggas in manuellt. Kontakta FUS@fhs.se om oklarheter uppstår.
Projektets fortsättning
- Datum för tillfälle att ställa frågor, och eventuell genomgång, kommer att meddelas i januari.
- Denna sida kommer att kontinuerligt uppdateras när ny information finns.
- När ISP:arna för 2025 är fastställda, vilket bör kunna ske under februari/tidig vår, kommer en utvärdering att genomföras. Alla som varit inblandade i processen kommer då att ges möjlighet att delta.
När systemet är igång gäller:
- Frågor om inloggning: Helpdesk@fhs.se
- Frågor om LADOK: LADOK@fhs.se
- Frågor om innehåll: respektive studierektor och/eller FUS@fhs.se