Sök

Sök

Registrering

För att dina studier ska kunna dokumenteras behöver du registrera dig i Ladok. Registreringen för vårterminen 2025 är öppen 5-12 januari, respektive 17-23 mars, beroende på kursstart.

Registrering är obligatoriskt och krävs för att du ska behålla din studieplats. Det är registreringen som gör det möjligt för dig att till exempel söka studiemedel, ta ut examen och söka studentbostad.

Registrering gör du via webben i Student Ladok.

Instruktionsfilm: Introduktion av Ladok för studenter

Regler för registrering Word, 106.8 kB.

Följande instruktioner gäller för dig som inte har studerat på Försvarshögskolan tidigare.

Så här gör du för att registrera dig första gången:

  1. Gå till www.student.ladok.se
  2. Klicka på "Inloggning via ditt lärosäte" om du har ett aktivt studentkonto (FHS konto) på Försvarshögskolan sedan tidigare. Om du saknar FHS-konto, klicka på ”Antagning.se” och logga in med ditt konto från antagning.se. Om du bara loggat in på antagning.se med bankID och saknar inloggning med kod kan du skapa ett eduID på https://eduid.se/, och därefter klicka på ”eduID” för att logga in.
  3. Välj Försvarshögskolan i listan med lärosäten.
  4. Innan du slutför registreringen är det viktigt att du anger en aktuell mejladress i Ladok, eftersom det är till den som Försvarshögskolan skickar inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto. Om du har studerat vid ett annat lärosäte tidigare är det särskilt viktigt att du kontrollerar din mejladress innan du slutför registreringen. (För att kontrollera och uppdatera mejladress i Ladok, gå till "Mina uppgifter" och kontrollera att din e-postadress är korrekt. Om den inte är det, klicka på ”Ändra kontaktvägar” för att lägga in en aktuell mejladress). Du bör även lägga in ett aktuellt telefonnummer i Ladok om Försvarshögskolan skulle behöva kontakta dig per telefon vid händelse av en säkerhetsincident eller kris.
  5. För att slutföra din registrering, klicka på "Registrera" och ”Bekräfta” . När kursen står som registrerad i listan under "Min utbildning" är registreringen klar. Kom ihåg att du måste registrera dig på samtliga kurser du ska läsa under terminen.

Du som studerar (gäller både du som är student och uppdragsdeltagare) på termin två eller senare på ett kandidat-, magister - eller masterprogram måste registrera dig i början av varje ny termin.

Registreringen för vårterminen 2025 är öppen enligt nedan;

  • För kurser som startar vecka 4-13 är registreringen öppen från och med 5 januari till och med 12 januari. För dig som är antagen till en praktik-kurs eller uppsatskurs med förkunskapskrav som inte kan uppnås till terminsstart, är registreringen öppen till och med 31 januari.
  • För kurser som startar från vecka 14 och framåt är registreringen öppen från och med 17 mars till och med 23 mars.

När ordinarie registreringsperiod är stängd, öppnar registreringsperioden för reservantagna.

Så här gör du:

  1. Gå till www.student.ladok.se och klicka på "Välj lärosäte för inloggning".
  2. Välj Swedish Defence University och använd ditt FHS-konto för att logga in.
  3. Välj Försvarshögskolan i listan med lärosäten.
  4. För att slutföra din registrering, klicka på "Registrera" och ”Bekräfta” . När kursen står som registrerad i listan under "Min utbildning" är registreringen klar. Kom ihåg att du måste registrera dig på samtliga kurser du ska läsa under terminen.
  5. Kontrollera att dina kontaktuppgifter (mejl och telefonnummer) är uppdaterade i Ladok.

Första gången du registrerar dig

Följande instruktioner gäller för dig som ska registrera dig för första gången på en poänggivande uppdragsutbildning och som saknar ett studentkonto (FHS-konto) eller inte ansökt till en utbildning via antagning.se. Om du har ett konto på antagning.se, använd detta konto för att logga in i Ladok, se punkt 4.

1. Skapa eduID

2. Inloggningsuppgifter till eduID via mejl

När du har skapat ett eduID får du ett bekräftelsemejl till den mejladress du angett. I mejlet kan du se dina inloggningsuppgifter (observera att ditt lösenord kan innehålla mellanslag).

3. Bekräfta identitet

För att du senare ska kunna använda eduID när du loggar in i www.student.ladok.se måste du bekräfta din identitet hos eduID. Bekräftelse av identitet görs i fliken ”Identitet” när du är inloggad på eduID. Gå till eduID och logga in.

Du kan bekräfta din identitet på tre olika sätt:

  • Via post till din folkbokföringsadress
  • Via tjänsten Freja eID
  • Via ditt telefonnummer (för detta alternativ krävs att du har ett telefonabonnemang i eget namn och att ditt mobilnummer är sökbart på hitta.se).

Välj det alternativ som passar dig bäst och följ instruktionerna. Du hittar mer information om alternativen på EduID:s FAQ-sida.

När din identitet är bekräftad kommer det stå att ditt eduID är redo att användas under fliken "Identitet".

4. Logga in i Ladok

När ditt eduID-konto är färdigt, gå till www.student.ladok.se och logga in med ditt EduID.

5. Kontrollera dina kontaktuppgifter i Ladok

Innan du slutför registreringen är det viktigt att du anger en aktuell mejladress i Ladok, eftersom det är till den som Försvarshögskolan skickar inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto. Om du har studerat vid ett annat lärosäte tidigare är det särskilt viktigt att du kontrollerar din mejladress innan du slutför registreringen. (För att kontrollera och uppdatera mejladress i Ladok, gå till "Mina uppgifter" och kontrollera att din e-postadress är korrekt. Om den inte är det, klicka på ”Ändra kontaktvägar” för att lägga in en aktuell mejladress).

Du bör även lägga in ett aktuellt telefonnummer i Ladok om Försvarshögskolan skulle behöva kontakta dig per telefon vid händelse av en säkerhetsincident eller kris.

6. Registrera dig

För att slutföra din registrering i Ladok, klicka på "Registrera" och ”Bekräfta”.

När kursen står som registrerad i listan under "Min utbildning" är registreringen klar. Kom ihåg att du måste registrera dig på samtliga kurser du ska läsa under terminen.

Problem vid registrering?

Om du har problem med att registrera dig kan det bero på flera orsaker, till exempel:

  • Registreringen är inte öppen.
  • Du är antagen med villkor
  • Du är programstudent och saknar troligtvis slutbetyg på en behörighetsgivande kurs. Kontakta din studievägledare som hjälper dig att lyfta eventuella ”spärrar” som hindrar dig från att registrera dig.

Vid problem med registrering kontakta: antagning@fhs.se

Omregistrering efter studieavbrott

Om du vill fortsätta på en kurs eller ett program som du tidigare varit registrerad på men inte avslutat behöver du ansöka om omregistrering. Det gäller till exempel efter studieavbrott.

För att ansöka om att bli omregistrerad kontaktar du ansvarig studievägledare. Omregistrering som innebär att du får möjlighet att delta i utbildningen fullt ut och följa undervisningen en gång till kan bara ske i mån av plats och resurser.

Har du en examination kvar, kommer du istället att omregistreras på examinationen. Omregistrering på utbildning eller examination är endast möjligt på utbildningar som inte är nedlagda. Om du har frågor kan du kontakta studievagledning@fhs.se.

Återuppta studier efter studieuppehåll

Efter studieuppehåll behöver du inte ansöka om omregistrering. Då ansöker du istället om återupptag av studier efter studieuppehåll.

Dela: