Registrering
För att dina studier ska kunna dokumenteras behöver du registrera dig i Ladok. Registreringen för vårterminen 2025 är öppen 5-12 januari, respektive 17-23 mars, beroende på kursstart.
Registrering är obligatoriskt och krävs för att du ska behålla din studieplats. Det är registreringen som gör det möjligt för dig att till exempel söka studiemedel, ta ut examen och söka studentbostad.
Registrering gör du via webben i Student Ladok.
Problem vid registrering?
Om du har problem med att registrera dig kan det bero på flera orsaker, till exempel:
- Registreringen är inte öppen.
- Du är antagen med villkor
- Du är programstudent och saknar troligtvis slutbetyg på en behörighetsgivande kurs. Kontakta din studievägledare som hjälper dig att lyfta eventuella ”spärrar” som hindrar dig från att registrera dig.
Vid problem med registrering kontakta: antagning@fhs.se
Omregistrering efter studieavbrott
Om du vill fortsätta på en kurs eller ett program som du tidigare varit registrerad på men inte avslutat behöver du ansöka om omregistrering. Det gäller till exempel efter studieavbrott.
För att ansöka om att bli omregistrerad kontaktar du ansvarig studievägledare. Omregistrering som innebär att du får möjlighet att delta i utbildningen fullt ut och följa undervisningen en gång till kan bara ske i mån av plats och resurser.
Har du en examination kvar, kommer du istället att omregistreras på examinationen. Omregistrering på utbildning eller examination är endast möjligt på utbildningar som inte är nedlagda. Om du har frågor kan du kontakta studievagledning@fhs.se.
Läs mer på sidan om studieavbrott
Återuppta studier efter studieuppehåll
Efter studieuppehåll behöver du inte ansöka om omregistrering. Då ansöker du istället om återupptag av studier efter studieuppehåll.