Sök

Sök
Isak Persson.

Isak Persson. Foto: Dan Sjunnesson.

Kadett på pilotutbildningen

Om pilotutbildningen

Isak Persson utbildar sig till spetspilot inom Försvarsmakten. Han går fyra terminer på Officerprogrammet på Karlberg och två terminer på sin inriktning till spetspilot.

Målbilden att bli pilot har Isak Persson haft väldigt länge. Han ville söka pilotutbildningen direkt efter sin värnplikt som vagnschef och stridsvagnsbefäl på P7.

– Mot slutet av värnplikten fick vi ett brev från flygvapenchefen där det i princip stod ”sök, vi behöver folk”. Det brevet fick man baserat på goda resultat från mönstringen, men jag hade dragit korsbandet på en fotbollsmatch, och kunde inte söka direkt.

Istället gjorde han praktik som beräkningsingenjör och programmerare på Volvo Cars i Göteborg och arbetade som högstadielärare i matte och NO. Under tiden gjorde han pilottesterna och kom in.

Varför vill du bli pilot inom Försvarsmakten?

– Dels trivdes jag väldigt bra under värnplikten och kände en längtan tillbaka till Försvarsmakten. Dels tycker jag om att vara en del av något större och att göra något viktigt och meningsfullt. Det kan låta klyschigt, men det är väldigt sant. Jag tycker också om gemenskapen. Det militära är en rolig värld som skiljer sig från den civila. Jag gillar att jobba med mycket folk som i många aspekter är både väldigt lika och väldigt olika en själv, och där vi tillsammans strävar mot samma mål. Det är också en väldigt bra kombination av teori och praktik, alltså väl avvägt mellan att använda hjärna och kropp. Det är min känsla, även om jag inte arbetat inom Försvarsmakten än.

– Jag vill också verkligen bli just pilot, och huvudargumentet är väl helt enkelt att jag tycker att det är väldigt coolt. Det här är spännande. Man kan säkert härleda det till populärkulturen, någon hjältebild från Top gun, Star wars eller att det rör sig om väldigt häftiga maskiner, och det här är något jag har drömt om sedan jag var liten.

Vilken typ av pilot läser du till?

– Jag läser till spetspilot som flyger stridsflygplan, och under testperioden får du rangordna de tre pilottyperna spets, helikopter och transport. I årets kull av runt 350 kadetter som började Officersprogrammet på Karlberg är vi nog ett tjugotal som ska läsa vidare till piloter. Vi läser terminerna 1, 2, 3 och 6 med dem som ska bli officerare, men hoppar över deras VFU, alltså den verksamhetsförlagda utbildningen.

Vad händer efter dina två år på Officersprogrammet?

– Utbildningen till spetspilot är 6,5 år. Efter Karlberg bär det av till Linköping, och det blir starten på själva pilotutbildningen. Där lär vi oss bland annat att flyga propellerplan, och inskolningen sker på SK40 som är de nya skolflygplanen. Efter det ska vi till Italien för att flyga skoljetplan i 1,5 år. Anledningen till att man köpt in utbildning från Italien är att Sverige har avskaffat SK60, och det behövs ett mellansteg mellan propellerplan och JAS. Var jag genomför de två sista åren av pilotutbildningen får jag veta vad det lider, och det kommer bero på behoven hos respektive flygflottilj.

Vad ser du mest fram emot?

– Det är väldigt kul att få jobba med andra, som man kommer väldigt nära. En del av dem jag pluggar med nu kommer också bli piloter. Vi har en nära relation redan nu och spenderar mycket tid tillsammans. Den känsla jag förväntar mig är att det ska bli riktigt kul att gå till jobbet.

Hur är det att plugga på Karlberg?

– Hittills väldigt bra, och väldigt roligt. Det vi läser är jätteintressant, vi har väldigt kompetenta föreläsare och lärare, det är en trevlig miljö med och det blir en stark gemenskap i och med att man bor ihop och umgås dygnet runt under skolveckorna.

– Och skolan är bjussig. Jag har fått låna ett par längdskidor till vintern och skolan har försett mig med spårkort så att jag kan använda längdspåren i Stockholm. Man kan även anmäla sig till Öppet spår via Försvarsmakten, och de ordnar transport och boende. Såna extrasaker uppskattar jag!

Sidinformation

Publicerad:
2024-12-02
Senast uppdaterad:
2024-12-03
Dela: